ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

پخش سرد چیست؟

پخش سرد

پخش سرد اصطلاحی در فرآیند توزیع کالا و خدمات بوده و یکی از انواع پخش مویرگی است. اگر عبارت پخش سرد چیست را جستجو کرده‌اید و به دنبال مقاله‌ای جامع در این زمینه هستید تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید. در بازاریابی و فروش انتخاب روش مناسب و کانال توزیع درست یک اصل مهم در موفقیت کاری محسوب می‌شود. هر کالایی نیاز به روش توزیع متناسب به خود را دارد. شما نمی‌توانید کالاهای زودمصرف و دارای تاریخ انقضای کم را در صف ارسال قرار دهید، زیرا این کالاها باید سریع به دست مصرف‌کننده برسند و تأخیر در ارسال چیزی جز ضرر و زیان عایدتان نمی‌کند.

برخی کالاها هم هستند که می‌توانند در زمان‌بندی‌های مختلف توسط تولیدکننده ارسال شوند، مثل کالاهای صنعتی یا لوازم‌خانگی و غیره. برای هر مدیر موفقی نظارت دقیق بر ارسال یک امر ضروری است. تیمی که از افراد متعهد و منظم تشکیل‌شده باشند و کالا را در زمان مقرر به دست مصرف‌کننده‌ها برسانند. پخش مویرگی که در سیستم توزیع کالا روشی متداول و پرکاربرد است از دو نوع پخش سرد و پخش گرم تشکیل‌شده است که متناسب با نوع کالا این روش انتخاب می‌شود.

پخش سرد چیست و فرآیند آن شامل چه مراحلی است؟

یکی از روش‌های پخش و توزیع محصول و کالاها پخش سرد است. در این روش روال کار بدین‌صورت است که فروشنده ابتدا به مشتریان مراجعه نموده و با ویزیت و اخذ سفارش از مشتری فاکتور را صادر می‌کند و در روزهای آتی عمل ارسال و تحویل کالا توسط راننده انجام می‌شود. انجام سفارش به‌صورت دستی و بر روی کاغذ یا ثبت در نرم‌افزارهای ثبت سفارش در تبلت یا گوشی قابل انجام است. ثبت سفارش کاغذی روش سنتی است که رفته‌رفته جای خود را به روش مدرن و ثبت در نرم‌افزارها می‌دهد.

قطعاً متوجه شده‌اید که این روش برای کالاهایی که تاریخ‌مصرف ندارند یا دارای تاریخ‌مصرف طولانی هستند کاربرد بیشتری دارد و بنابراین هزینه این روش نسبت به روش پخش گرم کمتر است و کاربردهای بیشتری دارد. شرکت‌ها از روش پخش سرد بیشتر برای کالاهای آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند.

شما چه به‌عنوان واحد تولیدی و چه واحد خدماتی به ایجاد شبکه‌ای منسجم و هدفمند نیاز دارید تا بازار هدف مشخصی را ایجاد کرده و مشتری جذب کنید. مسلم است که عمر هر مجموعه‌ای به میزان فروش آن بستگی دارد بنابراین برای دوام آوردن در بازار رقابتی شما باید مطابق با روز پیش رفته و شبکه فروش و توزیع نیرومندی ایجاد کنید. روش پخش مویرگی مدت‌هاست که آزمون خود را در ایران پس داده و به دلیل نتایج مثبت آن مورد استقبال عموم سازمان‌ها قرارگرفته است.

مراحل پخش سرد

در روش پخش سرد فرآیند بازاریابی و فروش محصول و تحویل سفارش در دو مرحله جدا انجام می‌شود در اولین مرحله اول ویزیتور در محل حضور یافته و محصول را معرفی می‌کند و در صورت درخواست مشتری ویزیتور اقدام به صدور فاکتور می‌نماید. در مرحله بعدی محصولات توسط ماشین به آدرس مشخص‌شده ارسال می‌شود و کالاها طبق فاکتور به مشتری تحویل داده می‌شود.

در روش پخش سرد روال کار از ثبت سفارش مشتری به‌صورت سنتی و در کاغذ یا ثبت سفارش آنلاین آغازشده و در آخر با تسویه فاکتور مشتری و گزارش‌های مربوط به پایان می‌رسد.

پورسانت هر ویزیتور با توجه به تعداد فاکتورهای ثبت‌شده توسط آن ویزیتور یا نوع محصولات فروخته‌شده توسط او محاسبه و پرداخت می‌شود. در پخش سرد از هنگام اخذ سفارش تا ثبت آن در سیستم و درخواست به انبار و درنهایت ارسال جنس به مشتری مدت‌زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

اگر بخواهیم گام‌های فرآیند پخش سرد را بشماریم شامل این موارد است:

  • مراجعه ویزیتور به مشتری و معرفی محصول
  • اخذ سفارش و صدور فاکتور
  • ارسال محصول در روزهای آتی و تحویل به مشتری

 کاربرد پخش سرد چیست؟

در روش‌های توزیع محصول، روش پخش سرد اکثراً در مورد محصولاتی که تاریخ‌مصرف طولانی دارند و یا از لوازم ضروری نیستند استفاده می‌شود. از مزیت‌های روش پخش سرد کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بازاریابی است. درروش پخش سرد زمان توقف ماشین حمل کالا کمتر است و زمان بازاریاب صرف تخلیه و تحویل محصول نمی‌شود.

مزایا و معایب پخش سرد کدم‌اند؟

  • شاید بتوان گفت کاربرد گسترده روش پخش سرد بزرگ‌ترین مزیت این روش است.
  • نسبت به روش پخش گرم کم‌هزینه‌تر است.
  • چون سفارش‌ها از قبل ثبت‌شده توقف خودرو صرفاً برای تخلیه و تحویل کالاست.
  • درروش سنتی و ثبت روی کاغذ سفارش‌ها امکان اشتباه و خطا بسیار است.
  • روش توزیع سرد در شرکت‌های پخش استقبال بیشتری دارد و هزینه‌هایی مانند تعداد کارکنان، ماشین و همچنین مصرف انرژی و اتلاف وقت کمتری دارد.

در روش پخش سرد به دلیل صدور فاکتور و بررسی کامل تعداد و نوع کالای درخواستی، باعث شده که غیر از فاکتور نهایی، پیش‌فاکتور نیز به فرآیند سفارش گیری اضافه شود، که خود باعث افزایش فعالیت‌های مالی، حسابداری می‌شود.

فرآیند توزیع وسیله حمل‌ونقل

ارسال محصول درست در زمان مناسب و مکان موردنظر، باعث پایبندی مشتریان به تولیدکننده خاص می‌شوند و به‌اصطلاح به مشتریان وفادار تبدیل خواهند شد. توزیع یکی از فعالیت‌های اساسی فروشنده یا تولیدکننده بوده و از تاکتیک‌های بازاریابی است که در کنار عوامل دیگر همچون کیفیت کالا، قیمت، در دسترس بودن برای جذب مشتریان به کار گرفته می‌شود. پخش کارآمد کالا می‌تواند یک امتیاز رقابتی برای بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای دیگر باشد.‌ سیستم پخش کالا دارای چند زیرمجموعه اصلی است که وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. این گروه‌ها شامل ذخیره‌سازی و انبار کالا، دریافت سفارش از مشتری، تحویل کالا به مشتری، وصول مطالبات، کنترل و دریافت اطلاعات از بازار است.

سیستم حمل‌ونقل دریکی از چهار گروه زیر قرار دارد:

  • حمل‌ونقل عمومی که وظیفه جابجایی و حمل‌ونقل کالاهای تمام مؤسسات را بر عهده دارد.
  • حمل‌ونقل قراردادی که همان‌طور که از نام آن پیداست به‌صورت انعقاد قرارداد بین چند شرکت کوچک انجام می‌شود.
  • حمل‌ونقل آزاد که شامل قوانین حمل‌ونقل عمومی نیست.
  • حمل‌ونقل خصوصی که توسط شرکت‌های خصوصی مدیریت و اداره می‌شوند.

جمع‌بندی

در مقاله پخش سرد چیست و چه کاربردهایی دارد، تلاش کردیم هرآن چه در مورد این روش پخش در سیستم پخش مویرگی بود برایتان شرح دهیم. شما باید با توجه به نوع کالا و محصولتان روش پخش متناسب را انتخاب کنید، روشی که هزینه‌های آن با میزان درآمدتان سازگاری داشته باشد و علاوه بر آن بتواند رضایت حداکثری مشتریان را به همراه داشته باشد. جذب مشتری مهم است اما نگهداری آن اهمیت بیشتری دارد. با ارسال کالای درست و سلامت در بهترین زمان ممکن، می‌توانید عمر ماندگاری مشتری‌هایتان را بالابرده و به کسب‌وکارتان رونق ببخشید. بنابراین اهمیت پخش کالا در سیستم بازاریابی و فروش بر کسی پوشانده نیست.

اگر هم‌اکنون فرآیندهای سفارش‌گیری و پخش را در سازمان‌تان مدیریت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با نرم افزار پخش مویرگی سپیدار آشنا شوید. همچنین می‌توانید جهت مشاوره مالی با متخصصان نامی حساب ناربن تماس بگیرید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما