ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی چیست و این اصطلاح از کجا آمده؟ به فرآیندی که در آن کالا و خدمات توسط واحد تولید به مشتری رسانده می‌شود پخش مویرگی می‌گویند.

پخش مویرگی رویه‌ای است که در آن کالا و خدمات از یک مرکز یا یک مبدأ توزیع می‌شود، این روند دائمی و بدون وقفه در جریان است. در بازاریابی و فروش توزیع مویرگی و عواملی که روی آن تأثیرگذارند بسیار حائز اهمیت است و برای شرکت‌ها بسیار مهم است. در صنعت پخش، توزیع مویرگی یکی از بهترین روش‌های پخش است که در آن تولیدکننده کالا و خدمات خود را به ‌طور گسترده و بدون تقسیم‌ بندی بازار به دست مشتری می‌رساند و اصطلاحاً کار عمده‌ فروشی را انجام می‌دهد. درواقع مشتری‌ها این فرصت را دارند تا بدون واسطه از فروشنده خرید کنند.

همان‌طور که از نام آن پیدا است در توزیع مویرگی محصول توسط مویرگ‌ها یا همان کانال‌های توزیع به‌تمامی سلول‌های بدن یا همان مصرف‌کننده‌ها می‌رسد. این توزیع دائماً در جریان است و وقفه‌ای در آن صورت نمی‌گیرد. پخش، فرآیندی است شامل تأمین، انبارداری، حمل‌ونقل و درنهایت تحویل به مشتری.

پخش مویرگی چیست؟

توزیع به معنای تأمین کالای مورد نیاز مشتری است. این محصول در زمان و مکان مناسب که تحقق آن به روش‌های مختلف انجام می‌شود، به دست مشتری می‌رسد. پخش مویرگی یکی از مهم‌ترین این روش‌ها است. کانال توزیع شامل سازمان‌ها، آژانس‌ها و افرادی است که مسئولیت ارائه کالا به مشتری نهایی را بر عهده‌ دارند. یک محصول توسط شرکت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود، اما روش پخش و توزیع محصول یک اصل مهم در موفقیت هر ارگان است؛ بنابراین در بخش بازاریابی و فروش، شرکت‌ها به توزیع مویرگی و عوامل مؤثر در آن بسیار اهمیت می‌دهند. روش‌هایی که با فلسفه شرکت مطابقت داشته و در بازار رقابتی سهم قابل‌توجهی را نصیب سازمان نموده و با کسب رضایت مشتری موقعیت آن شرکت را در بازار حفظ نماید.

حال با توجه به اینکه پاسخ سؤال پخش مویرگی چیست را دریافت کردید باید از مراحل این روند نیز آشنا شوید که شامل موارد زیر است:

  • بررسی و کنترل بازار و دریافت اطلاعات از آن
  • ذخیره کالا برای توزیع
  • گرفتن سفارش از مشتری
  • تحویل کالا به مشتری
  • وصول مطالبات
  • به‌روزرسانی اطلاعات از بازار و شروع چرخه از ابتدا

استفاده از اصطلاح مویرگ در این روش توزیع بی‌دلیل نیست. مویرگ‌ها بسیار نازک‌تر از رگ‌ها هستند و وظیفه آن‌ها خون‌رسانی به تک‌تک سلول‌های بدن است. در روش پخش مویرگی هدف رساندن محصول یا کالا به آخرین خریدار است. امروزه این روش پخش نه‌تنها در واحدهای اقتصادی نظیر صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد بلکه صنایعی مانند لوازم‌خانگی، ابزارآلات صنعتی و مصرفی و غیره نیز از آن برای پخش محصولشان استفاده می‌کنند. راز سرپا ماندن یک سازمان یا تولیدکننده غیر از کیفیت کالای تولیدی نحوه عرضه محصول، کانال توزیع و پخش آن است.

همان‌طور که در بدن انسان قلب به‌عنوان توزیع‌کننده خون تازه را توسط رگ و مویرگ‌ها به‌تمامی بدن پمپاژ می‌کند. تولیدکننده خدمات و کالاها نیز باید در جریانی شبانه‌روزی، به‌طور منظم و بدون وقفه محصول را به ‌تمامی مشتریان از کلان تا خرده‌فروش توزیع نماید. این روش کارآمد امروزه توسط بسیاری از سازمان‌ها مورد استفاده قرارگرفته و نتایج مثبت بسیاری را با خود به همراه داشته است.

مزیت پخش مویرگی

  • به‌روز بودن اطلاعات نیازهای مشتریان و انجام اقدامات اصلاحی لازم
  • پخش سریع محصولات و خدمات به‌خصوص برای کالاهای دارای تاریخ انقضاء
  • کاهش ریسک مالی و کم شدن رقم مطالبات
  • افزایش سهم بازار
  • بالا رفتن نقدینگی
  • رشد سرمایه در گردش
  • کاهش ضایعات محصول به دلیل پخش سریع
  • برندسازی به خاطر در دسترس بودن محصول در تمامی فروشگاه‌ها
  • داشتن اطلاعات درست و دقیق از میزان درخواست و سفارش مشتری
  • وابسته نبودن به عملکرد واسطه و عمده‌فروش
  • برقراری ارتباط مستقیم با خرده‌فروش و نیازسنجی درست مشتری

معایب پخش مویرگی

  • بسیار پرهزینه و گسترده است و هر سازمانی توان مدیریت آن را ندارد
  • به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد
  • ایجاد تعارض بین کانال‌های توزیعی
  • زنجیره توزیع شامل انبار، اداری، فروش و مالی به مدیریت فوق‌العاده قوی نیاز دارد
  • ممکن است در بازار رقابتی کالایی باقیمتی کمتر از قیمت واقعی فروخته شود
  • گاهی امکان کنترل شرکت‌ها روی بازار توزیع دشوار می‌شود

نرم‌افزار پخش مویرگی

قطعاً متوجه شده‌اید که در یک سیستم پخش مویرگی باید حجم انبوهی از داده‌های فروش ذخیره شوند. با آنالیز این اطلاعات می‌توانیم شاخص‌ها و گزارش‌های آماری دقیقی را به دست آورده و با کمک آن‌ها میزان فروش را افزایش دهیم.

استفاده از نرم‌ افزار پخش مویرگی برای رسیدن به این هدف یک ابزار مهم و کارآمد است. یک نرم‌افزار پخش مویرگی دقیق می‌تواند شمارا تا حد زیادی از اشتباهات محاسباتی در امان داشته و تحلیل‌های مدیریتی دقیقی را در اختیارتان قرار دهد.

درواقع توزیع مویرگی زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که مدیران با استفاده از گزارش‌های این نرم‌افزار، موقعیت فعلی شرکت و تمام جوانب آن را بررسی کنند و در ادامه روند پیاده‌سازی این روش توزیع، با مقایسه داده‌های مالی بتوانند تصمیمات مناسب را برای اصلاح و بهبود اوضاع شرکت اخذ نمایند.

پخش گرم چیست؟

این روش پخش مختص به کالاهای زود مصرف یا به‌عبارت ‌دیگر کالاهایی که تاریخ انقضای محدود دارند است. به‌طور معمول در پخش گرم توزیع‌ کننده یا بازاریاب محصول را در کامیون یا وسیله نقلیه با خود همراه دارد و فرد یا فروشگاه همزمان با سفارش محصول می‌توانند آن را دریافت نمایند. البته برای پخش کالاهای دیگر هم می‌توان از این روش برای توزیع استفاده کرد.

پخش سرد چیست؟

متداول‌ترین روش پخش در ایران روش پخش سرد است. روال کار به این صورت است که توزیع‌کننده یا بازاریاب سراغ مشتریان ثابت خود رفته و لیست سفارششان را دریافت و فاکتور خرید را ثبت می‌کند. این لیست به تولیدکننده تحویل داده ‌شده و در زمان‌بندی خاصی ارسال می‌شود. البته با پیشرفت تکنولوژی و سهولت دسترسی به فضای مجازی امروزه ثبت سفارش به صورت اینترنتی هم انجام می‌شود و رفته‌رفته جایگزین روش سنتی خواهد شد.

جمع‌بندی

رقابت در عرصه تولید همیشه بوده و هست. کیفیت محصول، ابتکار و ایجاد نوآوری‌های بالقوه در کالا روشی است که شرکت‌ها برای داشتن سهم بازار از آن بهره می‌برند. تبلیغات وسیع برای جذب مخاطب و مشتری گام بعدی است؛ اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت در بازاریابی و فروش روش توزیع و پخش محصول است. در این مطلب دانستیم پخش مویرگی چیست و انواع آن را شناختیم. با انتخاب روش پخش درست و استفاده از کانال توزیع مناسب می‌توانیم در بازار رقابتی این روزها سهم بیشتری داشته باشیم.

داشتن مدیریت مقتدر و باذکاوت اصل اساسی در عرصه بازاریابی و فروش است. بهره بردن از نرم‌افزار پخش مویرگی از خطاهای محاسباتی شما کاسته و گزارش‌های آن راهنمای بزرگی برای اتخاذ تصمیمات درست خواهد بود. این را فراموش نکنیم که برای موفقیت در عرصه پخش مویرگی غیر از نظارت دقیق نیاز به یک تیم فوق‌العاده دارید، تمام افراد تشکیل‌دهنده تیم، حتی کوچک‌ترین عضو آن، در رساندن سازمان به هدف مورد نظرش نقش به سزایی دارند، در انتخاب این افراد باید آگاهانه عمل کرد.

سابقه در مدیریت مالی و فروش پخش مویرگی دارید؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم نیازمند نرم افزار حسابداری پخش مویرگی هستید با واحد فروش نامی حساب ناربن به شماره 02178148000 تماس حاصل فرمایید تا راهنمای شما باشیم.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما