ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

صورت جریان وجوه نقد | تحلیل صورت جریان وجوه نقد و کاربرد آن

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد هر گونه تغییری در وجوه نقد یا همان پول را نشان می‌دهد. برای مثال تمامی مبالغ سرمایه گذاری کوتاه مدت، بلند مدت، موجودی حساب بانکی و …. که هر کدام امکان تبدیل به پول نقد دارد را می‌توان در صورت جریان وجوه نقد مشاهده کرد. در واقع تمامی فعالیت‌های یک موسسه یا بنگاه اقتصادی را مشخص می‌کند. آموزش صورت جریان نقد یکی از مباحث حسابداری صنعتی است که در این مقاله از سایت ناربن قصد داریم به صورت کلی به تشریح این مبحث بپردازیم. در ادامه این مقاله، تمامی مواردی را که باید در مورد گردش وجوه نقد بدانید را مفصلا شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی صورتهای مالی در حسابداری به چهار بخش صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع و ترازنامه تقسیم می‌شوند. از آن‌جایی که مبنای صورت سود و زیان حسابداری تعهدی است، معمولا سود خالص نمی‌تواند جریان نقد عملیات را نشان دهد. حتی ممکن است که موسسه‌ای سود خالص متعادل و رو به رشد داشته باشد، اما نتواند جریان نقد را ایجاد کند و همین عدم توانایی در ایجاد وجوه نقد باعث ورشکستگی و مشکلات حاد برای موسسه شود. به منظور رفع چنین مشکلی، از صورت گردش وجوه نقد استفاده می‌شود. صورت جریان وجوه نقد گزارش مالی سه ماهه‌ای (صورت مالی) است که جریانات نقدی موسسه را نشان داده و تمامی شرکت‌های سهامی موظف به تهیه و گزارش آن هستند. به طور کلی کاهش یا افزایش وجوه نقد که در پی انجام معامله با اشخاص حقوقی یا حقیقی مستقل از شرکت و یا سایر رویدادهای مالی اتفاق می‌افتد در صورت جریان وجوه نقد نشان داده می‌شود.

دسته بندی صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد مطابق با استانداردهای حسابداری در ایران در پنج سر فصل زیر نمایش داده می‌شوند:

  • فعالیت‌های عملیاتی که فعالیت‌های ضروری و اصلی موسسه هستند که باعث کسب درآمد می‌شوند.
  • سودپرداختی بابت تامین مالی و بازده سرمایه گذاری‌ها که شامل سود دریافتی از سرمایه گذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت بوده و دریافت‌های حاصل از مالکیت سرمایه گذاری‌ها و همچنین پرداخت‌ها به تامین کنندگان مالی را شامل می‌شود.
  • مالیات بر درآمد که شامل جریانات نقدی مرتبط با پرداخت مالیات بر درآمد و یا برگشت وجوه پرداختی مرتبط با مالیات است.
  • فعالیت‌های سرمایه گذاری که شامل جریانات نقدی مربوط به خرید و فروش، سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت وبلند مدت و همچنین دارایی‌های نامشهود و دارایی‌های ثابت مشهود است. علاوه بر موارد ذکر شده وصول و پرداخت تسهیلات به اشخاص جدا از موسسه یا واحد تجاری نیز در این بخش محاسبه می‌شود.
  • فعالیت‌های تامین مالی که شامل کلیه دریافت‌های نقدی از تامین کنندگان منابع مالی مستقل از واحد تجاری و باز پرداخت اصل وجه آن است.

فواید تهیه صورت جریان وجوه نقد در یک سازمان

  • صورت مالی جریان وجوه نقد ابزاری کلیدی برای نشان دادن عملکرد مالی یک واحد تجاری است.
  • این صورت مالی و سایر صورت‌های مالی پایه‌ای برای اندازه‌گیری انعطاف مالی است.
  • معمولا برای سنجش جریانات نقدی آنی استفاده می‌شود.
  • ابزاری مهم برای سنجش توان ایجاد گردش جریانات نقدی در آینده است.
  • وسیله‌ای برای سنجش توان تامین تعهدات مربوط به پرداخت سود سهام و همچنین نیاز واحد تجاری به تامین مالی مستقل است.
  • دلایل تفاوت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و سود حسابداری را مشخص می‌کند.
  • تاثیرات وقایع مالی غیر نقدی مربوط به تامین مالی و سرمایه گذاری را مشخص می‌کند.
صورت جریان وجوه نقد

بخش‌های صورت جریان وجوه نقد

منابع عمده جریانات خروجی و ورودی وجوه نقد به شرح زیر هستند:

  • تمامی فعالیت‌های سرمایه گذاری
  • کلیه فعالیت‌های مالی
  • فعالیت‌های عملیاتی
  • سود پرداختی در ازای تامین مالی و بازده سرمایه گذاری
  • مبادلات غیر نقدی
  • تسعیر ارز
  • مالیات بر درآمد که صرفا جریان خروجی دارد.

اهمیت صورت جریان وجوه نقد

تهیه صورت جریان وجوه نقد از آن جهت اهمیت دارد که به طور واضح مشخص می‌کند که جریانات نقدی واحد تجاری در یک دوره چگونه است. به عنوان مثال یک واحد تجاری به ظاهر در حال کار و فعالیت است و ممکن است کاملا سودآور و فعال به نظر برسد، اما در باطن ممکن است که تعهدات مالی خود را به درستی به جا نیاورد و تخلف در پرداخت به فروشندگان، طلبکاران و کارکنان داشته باشد که همین مسائل شرکت را از هدف اصلی خود که کسب درآمد است دور می‌کند. برای اینکه تصویری واضح و مشخص از یک دوره مالی واحد تجاری خود داشته باشید، باید یک صورت جریان از وجوه نقد تهیه کنید. بررسی این صورت مالی در یک دوره مالی مشخص واحد تجاری را برای انجام تعهدات مالی و پرداخت صورت حسابها آماده می‌کند.

تحلیل صورت جریان وجوه نقد چیست و چه کاربردی دارد؟

صورت گردش وجوه نقد و یا همان صورت جریانات نقدی مشخص می‌کند که یک واحد تجاری سرمایه و منابع مالی خود را چگونه خرج می‌کند و یا سرمایه مذکور چگونه وارد کسب و کار می‌شود. به طور کلی تحلیل صورت گردش جریانات وجوه نقد وضعیت کلی اموال نقدی (گردش وجوه نقد) را در یک واحد تجاری بررسی کرده و به تصمیم گیری‌های مهم آن کمک می‌کند.

صورت گردش وجه نقد نشان دهنده تمامی نقدینگی‌های یک واحد تجاری است که به واسطه سرمایه گذاریها و فعالیت‌های شرکت به وجود آمده است. البته هیچ تعریف استاندارد پذیرفته شده‌ای برای صورت گردش وجه نقد وجود ندارد. جریان نقدی گاها ممکن است به واسطه اعدادی که به عنوان نقدینگی شناخته می‌شوند به وجود بیاید. حتی بعضی از مدیران مالی درآمدهای خالص یک شرکت به علاوه استهلاک آن را به عنوان جریانات نقدی شرکت محاسبه می‌کنند.

با تحلیل درست و دقیق گردش جریانات نقدی، تمام نقدینگی‌های یک واحد تجاری به وضوح مشخص می‌شود و تصمیم گیری‌های کارآمدتری برای سرمایه گذاری و سایر فعالیت‌های مالی گرفته می‌شود.

علاوه براین تحلیل گردش وجوه نقد به مدیران کسب و کارها و واحدهای تجاری کمک می‌کند که همیشه اعتبار کافی در دسترس داشته و برای افزایش هزینه‌ها و تاخیر در پرداخت‌ها و تسویه بدهی‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. شایان ذکر است که سو مدیریت در این زمینه و عدم تحلیل گردش جریانات نقدی، نه تنها باعث مدیریت ناکارآمد جریانات مالی و تاخیر و ناتوانی در پرداخت و تسویه بدهی‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند تمامی امتیازات، کارمزدها و هزینه ها را دستخوش تغییر کند.

سخن پایانی در مورد تحلیل صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجه نقد یکی از ابزارهای مهم برای تحلیل گران مالی، سرمایه گذاران، مدیران واحد‌های تجاری است و تحلیل آن موجب می‌شود که مدیران بتوانند کسب و کار خود را به شیوه‌ای کارآمد مدیریت کنند. علاوه بر این با صورت جریان وجوه نقد کلیه فعالیت‌های مالی شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با توجه به نقش پررنگ صورت گردش وجه نقد در اداره کسب و کارها، پر واضح است که عدم تهیه و تحلیل آن چه تاثیر سویی در نحوه مدیریت و همچنین بقای کسب و کار باقی خواهد گذاشت.

حال که با مبحث گردش وجه نقد و تحلیل آن و همچنین نقش موثرش در چگونگی اداره کسب و کار آشنا شدید، امید است که با برخورداری از اطلاعات کافی در این مورد و تحلیل درست صورت‌های مالی بتوانید کسب و کار خود را به شیوه‌ای مناسب گسترش داده و آینده مالی مناسبی برای خود رقم بزنید.

در مورد تهیه صورت جریان وجوه نقد و موضوعات مرتبط به آن سوال دارید؟ سوال خود را می‌توانید در بخش نظرات یا از طریق شماره تلفن ۷۸۱۴۸۰۰۰ سوال خود را با ما درمیان بگذارید. همچنین به صفحه خدمات حسابداری ناربن سری بزنید و با خدمات ما آشنا شوید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما