ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

حق ماموریت چیست؟

حق ماموریت چیست؟

برای کارگران بخش های دولتی و خصوصی حقوق مختلفی در نظر گرفته می شود؛ یکی از این حقوق، حق مأموریت است که بر اساس قانون کار تعیین می‌شود؛ بر طبق قوانین مربوط به کارگران و کارفرمایان، در صورتی که یک کارگر در محلی به جز محل کار خود به کارفرمای خود خدمت کند، مشمول دریافت این حق خواهد شد.

در صورتی که این حقوق به صورت کامل وصول نگردند، کارگر می‌تواند به سادگی از کارفرما شکایت کند و حقوق قانونی خود را دریافت کند. این مزایای قانونی مبالغ متفاوتی دارند و بر اساس موارد متعددی تعیین می‌شوند. محاسبه این مبالغ نیازمند تحقیق و بررسی است و به همین خاطر همه کارگران توان تشخیص میزان حق سفر و ماموریت های خود را ندارند.

برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق کارگران و کارکنان مشاغل قانونی، در این بخش راهکار هایی برای محاسبه این حقوق ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در رابطه با این موضوع قانونی تکمیل کنید. 

حق ماموریت چیست؟

یکی از آیتم‌های فیش حقوقی هر کارگر، مبالغی برای پرداخت حق مأموریت است. این حقوق بر اساس میزان خدمات و فعالیت‌های فرد در طول مأموریت، تعیین می‌گردد.

 این حقوق قانونی است و بر اساس ماده 26 قانون کار تعیین می‌گردد؛ به همین خاطر قانون در راستای دریافت این حقوق پشتیبان کارگران و کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی خواهد بود. این حق ویژگی‌های مختلفی دارد. فوق العاده مأموریت شما نباید کم تر از دستمزدهای مبنا و حقوق پایه شما تعیین شود؛

همچنین این موارد باید در قراردادهایی که بین کارگر و کارفرما ثبت می‌شوند، ذکر شوند؛ در واقع کارفرما باید به کارگر اطلاع دهد که در حین کار در محل خدمت، مأموریت‌های خارج از محل به وی محول می شود که موظف به انجام آنها است. علاوه بر این بهتر است در این قراردادها میزان فوق‌العاده ماموریت نیز تعیین شود.

حق ماموریت در قانون کار چیست؟ هزینه پرداختی به کارگران جهت کار خارج از محل خدمت

حق ماموریت نوعی دستمزد اضافه بر پایه حقوق است که در صورت اعزام کارگران به محلی به جز محل ثابت کار، به او پرداخت می‌شود. مبالغ مربوط به حق ماموریت متغیر هستند. هر چقدر زمان مأموریت شما بیش‌تر باشد و یا خدمات بیش‌تری در مأموریت خود انجام دهید، این مبالغ نیز بیش تر می‌شوند.

در انجام مأموریت‌های کاری نباید سهل‌انگاری شود؛ چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل و اختلالی در روند کار، وظیفه آن تمام و کمال بر عهده کارگر است. شما می‌توانید در قرارداد خود ساعات ماموریت‌های کاری را نیز مشخص کنید.

در زمینه مأموریت‌های کاری، کارفرما نیز وظایفی مشخص بر عهده دارد؛ از جمله این وظایف می‌توان به هزینه‌های رفت و برگشت کارگر از محل کار تا محل مأموریت اشاره کرد که این ها نیز بر عهده کارفرمای مجموعه است؛ اما هزینه خوراک به عهده خود کارگر است.

حق ماموریت اداره کار به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟ “قانون ماموریت اداره کار”

حق مأموریت به کسانی تعلق می‌گیرد که حداقل 50 کیلومتر از محل کار ثابت خود فاصله بگیرند و در این فاصله خدمات مربوطه را انجام دهند. همچنین اقامت شبانه در محل نیز اهمیت دارد؛ در صورتی که فرد یک شب را در محلی برای انجام خدمات شغلی سپری کند، حقوق مربوط به مأموریت به او تعلق می گیرد.

 در نظر داشته باشید که فاصله مأموریت از محل کار باید حداقل 50 کیلومتر باشد؛ اما در صورتی که این فاصله بیش تر شود، حق مأموریت تعیین شده بیش تر نخواهد شد. این حقوق برای برخی از کارکنان، یک مزیت شغلی محسوب می شود؛ اما برخی نیز از انجام مأموریت های خارج از محل کار سر باز می زنند و آن را یک عیب برای شغل خود به حساب می آورند. از این رو در حین بستن قرارداد باید در این زمینه با کارفرما گفتگو کنید و نظرات خود را شرح دهید.

آیا مبلغ حق ماموریت مشمول مالیات می‌شود؟

هیچ گونه مالیاتی به دستمزدهای مربوط به حق مأموریت تعلق نمی‌گیرد؛ اما بازرسان مالیاتی در بازدید‌های خود، مدارک مربوط به مأموریت را نیز بررسی می کنند. به همین خاطر باید ساعات مأموریت کارکنان و دستمزد آنها را ثبت کرد تا در صورت نیاز، این مدارک در دسترس باشند.

 حق مأموریت مشمول موارد بیمه ای نیز نمی‌شود؛ اما مانند مسائل مربوط به امور مالیاتی، باید مدارک مربوط به حق مأموریت در پرونده‌های بیمه نیز درج شوند و ترجیحاً این مدارک به بیمه تأمین اجتماعی ارائه شوند. این امر از این جهت حائز اهمیت است که در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای برای کارکنان در طول عملیات، مرکز بیمه هزینه‌های درمانی مربوطه را پرداخت کند.

در غیر این صورت کارفرما موظف به پرداخت این هزینه‌ها خواهد بود. مبالغ مربوطه به مأموریت و دستمزد‌های آن ثابت نیستند و در طول سال های اخیر بار ها افزایش یافته‌اند.

نحوه محاسبه حق ماموریت؛ حق ماموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

حق مأموریت به شیوه‌ای خاص محاسبه می‌شود و برای محاسبه این حقوق باید موارد مختلفی در نظر گرفته شوند تا انجام مأموریت برای کارگران صرفه اقتصادی داشته باشد. از جمله این موارد باید به محل اقامت کارکنان اشاره کرد.

از آن جایی که برخی از مأموریت ها تا شب طول می‌کشند، کارگر برای اقامت نیاز به یک محل مناسب دارد که هزینه آن بر عهده کارفرما است. این هزینه‌ها به علاوه هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب بر روی حق مأموریت افراد افزوده می‌شوند.

در رابطه با محاسبه مبالغ این حقوق قانونی، نرم افزار‌هایی برای محاسبه آن ها بر اساس قانون کار طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد. برای استفاده باید پس از دانلود و نصب نرم‌افزار مورد نظر، ساعات مأموریت را وارد کنید و در فیلدهای مشخص شده، حق قانونی مربوط به ماموریت‌ها را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم به صفحه نرم افزار حقوق و دستمزد سپیدار سری بزنید و با یکی از حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای این بخش آشنا شوید.

محاسبه حق ماموریت سال 1400؛ حق ماموریت 1400 چقدر است؟

حق مأموریت در سال‌های اخیر افزایش داشته است؛ در سال 1400 نیز آخرین مصوبه‌های مربوط به ماموریت ارائه شده‌اند. حقوق ماموریت شما به اندازه دستمزد یک روز کاریتان است. این حقوق نباید از دستمزد‌های روزانه کم‌تر باشند. همچنین اگر دو روز در مأموریت باشید باید دستمزد دو روز کاری خود را دریافت کنید؛ لازم به ذکر است که محدودیتی برای اعزام افراد به مأموریت وجود ندارد. کارفرمایان می‌توانند در صورت نیاز چندین روز کارگر را به مأموریت بفرستند و در نهایت حق مأموریت بر اساس تعداد روزهایی که فرد در محل مأموریت اقامت داشته است، تعیین می‌شود.

در صورتی که کارگر در روز جمعه هم در محل مأموریت حضور داشته باشد، جمعه نیز جزو روزهای کاری او محاسبه می‌شود؛ همچنین در صورتی که کارگر موظف به ارائه خدمات در شیفت شب باشد، هزینه‌های مربوط به شب کاری نیز به او تعلق می‌گیرد. 

به منظور محاسبه حق ماموریت با توجه به قانون کار در هر سال، شما باید حقوق ثابت ماهانه آن سال در نظر بگیرید. در دستگاه‌های دولتی آئین نامه‌های مخصوصی برای هر سال برای نحوه محاسبه حق ماموریت ابلاغ می‌گردد. برای محاسبه حق ماموریت 1400 کافی است تا در فرمول محاسبه حداق فوق العاده ماموریت، حقوق ثابت ماهانه سال 1400 در نظر گرفته شود. برای مثال برای کارگرانی که حداقل حقوق سال 1400 را دریافت می‌کنند، فوق العاده ماموریت 1400 به شکل زیر خواهد بود:

فرمول محاسبه حق ماموریت

جمع بندی

حق مأموریت از حقوق قانونی است که در بسیاری از مشاغل در نظر گرفته می‌شود و کارفرمایان برای انجام برخی فعالیت‌ها از کارگران خود در خارج از محل کار استفاه می‌کنند. به همین منظور باید حقوق آنها را نیز به صورت کامل پرداخت کنند. تعیین حقوق مربوط به مأموریت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و میزان حقوق نهایی شما را مشخص می‌کند. پس باید برای تعیین حق مأموریت، اطلاعات کافی به دست آورید‌. در صورتی که برای محاسبه حق ماموریت برای کارمندان خود نیاز به مشاوره دارید به صفحه خدمات مالی ناربن مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما