ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

مالیات حق تمبر چیست؟

مالیات حق تمبر

مالیات در ایران به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم دریافت می شود ، مالیات مستقیم از مأخذ دارایی و درآمد اشخاص محاسبه و اخذ می گردد و مالیات غیر مستقیم بر روی کالا و خدمات عرضه شده و در نهایت از مصرف کننده نهایی دریافت می گردد ، مالیات حق تمبر یکی از انواع مالیات بر دارایی می باشد . ما در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل تری با مبحث مالیات حق تمبر آشنا شویم با ما همراه باشید .

در این مقاله ابتدا به تعریفی از مالیات حق تمبر می پردازیم ، اسناد و مدارک مشمول پرداخت مالیات حق تمبر را بر خواهیم شمرد ، به مالیات حق تمبر افزایش سرمایه همچنین مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت خواهیم پرداخت ، در رابطه با معافیت های مالیات حق تمبر و جرایم مالیات حق تمبر مطالبی را عنوان خواهیم نمود ، در مورد نحوه ی پرداخت مالیات حق تمبر صحبت خواهیم کرد و در ادامه به تعدادی از سوالات رایج در این حوزه می پردازیم .

مالیات حق تمبر به زبان ساده و کاربردی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم حق تمبر یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده که در قانون مالیات مستقیم مواد 44 تا 51 را به خود اختصاص داده است  ، مالیات حق تمبر در هنگام صدور برخی از اسناد و اوراق از طریق الصاق و ابطال تمبر بر روی آن که به منظور به رسمیت شناختن و لازم الاجرا شدن این اسناد می باشد توسط نهاد هایی مانند بانک ها ، وزارتخانه ها ، موسسات و سازمان های دولتی و غیره محاسبه و از متقاضیان آن دریافت می گردد .

حق تمبر چک بانکی را بهتر بشناسید

ماده 44 قانون مالیات مستقیم به مالیات حق تمبر چک های بانکی می پردازد ، طبق این ماده هر برگ چکی که از طرف بانکها چاپ می شود ، 200 ریال مالیات حق تمبر از آن اخذ می گردد .

اسناد ، مدارک و اوراق مشمول مالیات حق تمبر

ماده 46 قانون مالیات مستقیم به طور مفصل تری به اسناد و مدارکی که مشمول مالیات حق تمبر می باشند می پردازد و بر همین اساس به کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر ، معامله و مورد استفاده قرار می گیرند ، بارنامه های دریایی و هوایی و بیمه مال التجاره مبلغ 5،000 ریال همچنین بارنامه های زمینی مبلغ 1،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد

همچنین بر اساس تبصره ماده فوق الذکر مالیات حق تمبر برخی از اسناد و مدارک به شرح ذیل اعلام شده است :

  • به انواع گواهینامه های رانندگی بین المللی مبلغ 50،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد .
  • به کارنامه ها و گواهینامه های دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی مبلغ 1،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد
  • به دانشنامه ها در تمامی مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا و بالاتر مبلغ 10،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد .
  • به منظور صدور کارت معافیت خدمت مقدس سربازی برای مشمولانی که به هر نحوی از انجام دادن خدمت معاف می باشند مبلغ 10،000 ریال مالیات حق تمبر دریافت می گردد .
  • برای صدور گواهی ارزش تحصیلی دوره های ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه خارجی مبلغ 20،000 ریال همچنین برای صدور گواهی ارزش تحصیلی دوره های فنی و حرفه ای و دانشگاهی خارجی مبلغ 50،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد .
  • به منظور صدور پروانه مامایی و مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ ،20،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد .
  • به منظور صدور پروانه مشاغل پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی و پیراپزشکی مبلغ 100،000 ریال مالیات حق تمبر دریافت می گردد .
  • به منظور صدور جواز تاسیس واحد های تولیدی و معدنی ، کارت بازرگانی ، پروانه وکالت ، پروانه های کسب و کار مبلغ 100،000 ریال همچنین به منظور تجدید این جواز ها مبلغ 50،000 ریال مالیات حق تمبر دریافت می گردد .

همچنین بر اساس ماده 47 قانون مالیات مستقیم ، به کلیه قراردادهایی که بین بانک و مشتریان منعقد می گردد مبلغ 10،000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می گیرد ، همچنین بر اساس قانون فوق الذکر قرارداد ها به شرح ذیل اعلام شده است :

  • برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری
  • وکالت‌نامه‌های بانکی
  • ضمانت‌نامه‌های صادره از طرف بانک‌ها
  • تقاضای صدور ضمانت‌نامه در صورت قبول تقاضا از طرف بانک و صدور ضمانت‌نامه
  • قرارداد هر نوع وام یا اعطای تسهیلات، اوراق و فرم‌های تعهدآوری
  • قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری
  • قراردادهای دیگر منعقد شده بین بانک‌ها و مشتریان به منظور به عهده گرفتن تعهدات و مسئولیت‌ها
  • تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا برای کشورهای خارجی در صورت قبول تقاضا از طرف بانک و گشایش یافتن اعتبار اسنادی

مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت

ماده 48 قانون مالیات مستقیم به مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت می پردازد ، حق تمبر ثبت شرکت که به آن ، حق تمبر سرمایه شرکت نیز گفته می شود نوعی مالیات  می باشد که مؤسس مکلف است حداکثر تا دو ماه پس از تاسیس و ثبت شرکت مالیات حق تمبر ثبت شرکت را  به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید . مالیات حق تمبر ثبت شرکت به میزان نیم در هزار کل سرمایه شرکت بوده و نحوه ی پرداخت آن با توجه به تازه تاسیس یا قدیمی بودن آن متفاوت می باشد .

همچنین قانونگذار در تبصره 4 ماده 208 قانون مالیات مستقیم ، برای  پرداخت حق تمبر مالیاتی ضمانت اجرایی پیش بینی نموده است و بر اساس آن در صورتیکه مشمولین پرداخت حق تمبر ثبت شرکت از پرداخت آن خودداری نمایند مشمول جرایمی خواهند شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

نکته :  بر اساس تبصره 2 ماده 208  قانون  مالیات مستقیم و ماده 108 قانون شرکت های تعاونی ، شرکت ها و اتحادیه های تعاونی از پرداخت مالیات حق تمبر ثبت شرکت و حق تمبر سهام معاف می باشند .  

حق تمبر ثبت شرکت را چگونه پرداخت کنیم ؟

همانگونه که گفتیم نحوه ی پرداخت حق تمبر ثبت شرکت با توجه به تازه تاسیس یا قدیمی بودن شرکت به دو صورت حضوری و آنلاین می باشد .

پرداخت حضوری ؛ نحوه ی پرداخت حضوری حق تمبر مختص به شرکت های قدیمی  می باشد که ثبت و تاسیس آنها به صورت الکترونیکی نبوده و اکنون اقدام به افزایش سرمایه شرکت نموده اند و قصد پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه را دارند که در اینصورت مؤسس یا نماینده قانونی وی می بایست به شعبه اداره امور مالیاتی نزدیک به محل اقامت قانونی شرکت مراجعه نموده و نسبت به پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه اقدام نمایند .

پرداخت آنلاین ؛ نحوه ی پرداخت حق تمبر ثبت شرکت به صورت آنلاین مختص به شرکت های تازه تأسیس می باشد که ثبت آنها به صورت الکترونیک و از  طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها صورت گرفته است و پرداخت حق تمبر ثبت شرکت در این روش از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به نشانی payments.tax.gov.ir انجام می پذیرد .

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه چقدر است ؟

 قانونگذار در ماده 48 قانون مالیات مستقیم همچنین به مالیات حق تمبر افزایش سرمایه نیز اشاره نموده است بر این اساس مالیات حق تمبر افزایش سرمایه به میزان نیم در هزار میزان افزایش سرمایه شرکت می باشد .

نکته قابل توجه در این مورد این است افزایش سرمایه در مورد شرکت هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده اند تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است مشمول پرداخت حق تمبر مجدد نخواهند بود .

حق تمبر اسناد صادر شده در خارج از کشور چقدر می باشد ؟

بر اساس ماده 49 قانون مالیات مستقیم ، در صورتی که اسناد و اوراق ذکر شده در قانون مالیات مستقیم ( مواد 46 و 47 ق .م.م ) در ایران صادر شده باشند حق تمبرشان بایستی توسط صادرکنندگان پرداخت شود اما در صورتی که این اسناد و اوراق در خارج از کشور صادر شده باشد اولین شخص متصرف یا به عبارتی کلیه اشخاص و یا مؤسساتی که این اسناد را معامله و یا دریافت می نمایند بایستی حق تمبر آن را پرداخت نمایند .

معافیت های حق تمبر

بر اساس قوانین مالیات مستقیم برخی از موارد معاف از پرداخت مالیات حق تمبر  به شرح ذیل می باشند :

1) شرکت های پذیرفته شده در بورس و خارج از بورس برای افزایش سرمایه معاف از مالیات حق تمبر می باشند . (بر اساس ماده ۲۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور )

2) شرکت های تعاونی ( بر اساس ماده 48 قانون مالیات مستقیم )

3) کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد  به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند ، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در این مناطق انجام می دهند از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی معاف خواهند بود . ( بر اساس ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری  )

لذا با عنایت به مراتب فوق، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم بابت شرکت هایی که در مناطق آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه بوده و در منطقه مذکور نیز فعالیت دارند از پرداخت مالیات حق تمبر معافند.

4) شرکت های تازه تاسیس با افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه ثبت شده ( بر اساس ماده 111 قانون مالیات مستقیم )

چه نهادی اوراق مشمول حق تمبر را چاپ می کند ؟

 قانونگذار بر اساس ماده 50 قانون مالیات مستقیم ،  به وزارت اقتصاد و دارایی حق چاپ سفته ، برات ، بارنامه و اوراق دیگر مشمول حق تمبر را واگذار نموده به عبارت دیگر وزارت امور اقتصاد و دارایی می تواند در مواردی که لازم بداند به جای الصاق و ابطال تمبر به دریافت حق تمبر در قبال صدور قبض مالیات اکتفا نماید.

جریمه عدم پرداخت مالیات حق تمبر چقدر است ؟

بر اساس ماده 51 قانون مالیات مستقیم ، در صورت عدم پرداخت مالیات حق تمبر و یا تاخیر در پرداخت آن ، جریمه ای به میزان دو برابر مبلغ اصل حق تمبر را در پی خواهد داشت.

چگونه مالیات بر حق تمبر را پرداخت کنیم ؟

به منظور پرداخت مالیات حق تمبر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز امور مالیاتی نمی باشد برای این منظور کافی است به سامانه امور مالیاتی به نشانه tax.gov.ir  مراجعه نموده و با وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور وارد پورتال خود شوید.

سپس از منوی سمت راست گزینه پرداخت ها / قبض مالیاتی را انتخاب نمایید . و سپس  گزینه ایجاد قبض جدید را انتخاب نمایید.

 در صفحه پرداخت حق تمبر اطلاعاتی از قبیل ؛ نام اصلی مؤدی ، سال عملکرد ، نوع مالیات ، مرحله وصول ، نوع حق تمبر را انتخاب نموده و شناسه واریز را وارد نمایید و پس از وارد نمودن اطلاعات خواسته شده ، گزینه صدور قبض را انتخاب نمایید در این مرحله شناسنامه قبض نمایش داده خواهد شد .در نهایت می توانید با انتخاب پرداخت برخط و وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی خود اقدام به پرداخت نمایید.

آیا سپرده های بانکی مشمول پرداخت مالیات حق تمبر می باشند ؟

بله ، افتتاح تمامی سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت ، و قرض الحسنه جاری و قرص الحسنه پس انداز نیازمند ابطال تمبر مالیاتی می باشد .

آیا کارت معافیت نظام وظیفه مشمول مالیات حق تمبر می باشد؟

بله ؛ همانطور که اشاره کردیم بر اساس تبصره ماده 46 قانون مالیات مستقیم ، برای صادر شدن کارت معافیت مشمولان نظام وظیفه که بنا بر هر دلیلی صادر شده است ، 10،000 ریال بابت حق تمبر دریافت می گردد .

مهلت پرداخت پرداخت مالیات حق تمبر شرکت ها :

بر اساس ماده 48 قانون مالیات مستقیم ، اشخاص مکلف هستند حداکثر تا دو ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت و یا ثبت افزایش سرمایه حق تمبر سهام و یا سهم الشرکه خود را پرداخت نمایند .

آیا هزینه حق تمبر جزء هزینه های قابل قبول می باشد ؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت ؛ هزینه حق تمبر سرمایه در هنگام تاسیس شرکت همچنین هزینه افزایش سرمایه جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب می شود اما هزینه ای که ناشی از جرایم عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت آن متحمل می شویم جزء هزینه های قابل قبول نمی باشد .

  • ناربن چه کمکی به اشخاص حقیقی و حقوقی برای حل مشکلات مالیاتی می نماید ؟

شرکت نامی حساب ناربن با اتکا به دانش و تجربه مدیران و کارشناسان خود آمادگی لازم جهت ارائه انواع خدمات مالی ، مالیاتی و حسابداری را به کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل و اصناف اعلام می نماید .    به طور کلی خدمات مالی ناربن شامل سه بخش ؛ خدمات مالی و مالیاتی ویژه شرکت ها ، خدمات مالی و مالیاتی ویژه اصناف و خدمات ثبت و تغییرات شرکت می باشد . بخشی از خدمات مالی شرکت نامی حساب ناربن به این شرح می باشد :

  • ثبت شرکت
  • ثبت علائم تجاری
  • تصویب صورت های مالی
  • اعمال تغییرات اساسی در نوع و فعالیت شرکت
  • پلمپ دفاتر قانونی
  • ثبت نام در سامانه طرح جامع مالیاتی
  • ارسال الکترونیکی و پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده
  • ارسال الکترونیکی گزارش های معاملات فصلی
  • ارسال لیست های ماهانه بیمه کارکنان
  • ارسال لیست های مالیات بر حقوق کارکنان

ما در این مقاله قصد داشتیم تا به طور مفصل و جامع تری به موضوع مالیات بر حق تمبر بپردازیم ، در این مقاله با تعریف مالیات بر حق تمبر آشنا شدیم و دانستیم که مالیات بر حق تمبر نوعی مالیات مستقیم بوده و بر اساس قانون مالیات مستقیم در دسته مالیات بر دارایی ها قرار می گیرد ، و در واقع در زمان الصاق و ابطال تمبر بر روی اسناد و مدارک که با هدف اعتبار بخشیدن به آنها صورت می گیرد مبلغی از متقاضی دریافت می گردد که همان مالیات بر حق تمبر می باشد ، همچنین در این مقاله به موضوعاتی از قبیل اسناد و مدارک مشمول دریافت حق تمبر ، حق تمبر ثبت شرکت ، حق تمبر افزایش سرمایه ، نحوه ی پرداخت حق تمبر ، معافیت های حق تمبر ، جرایم عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت حق تمبر و در ادامه به تعدادی از سؤالات پر تکرار در این حوزه پرداختیم اما سؤالی که از شما همراهان همیشگی سایت نامی حساب ناربن داریم این است که :

آیا ثبت سرمایه یک شرکت ناشی از ادغام چند شرکت مشمول حق تمبر می باشد ؟

لطفا پاسخ این سوال را برای ما ارسال بفرمایید ، امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما دوستان مفید و کاربردی واقع شود.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما