ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

مالیات شرکت های خدماتی را بهتر بشناسید

tax for service company

بر اساس اصول حسابداری واحد های اقتصادی از نظر نوع فعالیت به سه دسته تقسیم می شوند ؛ واحد های بازرگانی ، واحد های تولیدی و واحد های خدماتی . ما در این مقاله قصد داریم به مباحث مربوط به مالیات شرکت های خدماتی بپردازیم ، در این مقاله ابتدا به تعریف شرکت های خدماتی خواهیم پرداخت ، انواع شرکت های خدماتی در ایران را بر خواهیم شمرد ، در رابطه با نحوه ی محاسبه مالیات شرکت های خدماتی صحبت خواهیم نمود ، به معافیت های مالیاتی شرکت های خدماتی اشاره خواهیم نمود و در ادامه به تعدادی از سوالات رایج و پرتکرار در این حوزه خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید .

تعریف شرکت خدماتی چیست ؟

به شرکت هایی به جای فروش کالا از طریق ارائه خدمات به مشتریان خود کسب درآمد می نمایند ، شرکت خدماتی گفته می شود .

انواع شرکت های خدماتی درایران :

  • وکلا
  • پزشکان
  • مشاورین املاک
  • نمایشگاه های ماشین
  • داروخانه ها
  • دارندگان کارت بازرگانی و کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و بهره برداری از وزارتخانه ذیربط صارد شده
  • بهره برداران معادن
  • حمل و نقل و جابه جایی
  • موسسات حسابداری و حسابرسی
  • بهره برداری و تعمیر تاسیسات ساختمانی
  • تعمیرات خودرو و ساختمان ها
  • صاحب تالار ها
  • تعمیرگاه مجاز سرویس
  • صاحبان متل ها و هتل های سه ستاره و بالاتر
  • آشپزی به صورت خانگی یا رستوران ها
  • خدمات مربوط به فضاهای سبز
  • نظافت
  • صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی آموزشگاه آزاد، مدارس غیر انتفاعی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
  • صاحبان بیمارستان، زایشگاه، آسایشگاه، درمانگاهها و خانه های سالمندان
  • بنکداران عمده فروش فروشگاه های بزرگ واسطه های مالی نمایندگان توزیع کالا های داخلی و وارداتی و صاحبان انبار
  • عاملان فروش آهن آلات
  • صاحبان دفاتر اسناد رسمی
  • مراکز ارتباطات رایانه ای

مالیات شرکت خدماتی چند درصد است ؟

بر اساس ماده 105 قانون مالیات مستقیم ، جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیت‌های‌ انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج ‌از ایران تحصیل می‌شود ، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع ‌غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق ‌مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد ، مشمول مالیات ‌به نرخ 25% خواهند بود. ”

 نکات مهم مالیاتی در مورد شرکت های تازه تاسیس :

  • مالک یک واحد تجاری پس از تاسیس واحد تجاری و محل شرکت و در شروع فعالیت خود می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مراجعه نماید و اقدامات لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهد .
  • گام اول در تشکیل پرونده مالیاتی ، دریافت کد اقتصادی می باشد که یک شناسه 12 رقمی بوده و منحصر به فرد می باشد یعنی برای هر شرکت به صورت اختصاصی صادر می گردد و زمانی صادر می گردد که تمامی مراحل ثبت شرکت به درستی به انجام رسیده باشد .
  • نکته مهم دیگر اخذ و پلمپ دفاتر قانونی می باشد که این دفاتر بایستی از طریق مراجعه به سامانه اداره ثبت اسناد و املاک کشور تهیه گردد ، شرکت ها موظف هستند تنها 2 ماه پس از ثبت رسمی شرکت اقدام به اخذ دفاتر قانونی نمایند .
  • شرکت های تازه تاسیس می بایست از همان روز اول فعالیت ، مالیات های خود را پرداخت نمایند ، این مالیات ها عبارتند از ؛

1)مالیات بر سرمایه شرکت ؛ اولین مالیاتی که شرکت های تازه تاسیس بایستی پرداخت نمایند ، مالیات بر سرمایه شرکت می باشد که به نام حق تمبر نیز شناخته می شود و معادل نیم در هزار ارزش سهام شرکت می باشد و تا دو ماه پس از ثبت شرکت برای پرداخت آن فرصت دارید .

2)مالیات بر عملکرد ؛ شرکت های تازه تاسیس از همان سال اول تاسیس بایستی بر اساس میزان درآمد خود مالیات آن را طبق ماده 105 قانون مالیات مستقیم به نرخ 25 % پرداخت نمایند . جز در مواردی که معاف از مالیات یا دارای نرخ های جداگانه ای باشند .

3)مالیات تکلیفی ؛ این مالیات بر خلاف مالیات بر عملکرد از محل درآمد شرکت پرداخت نمی گردد بلکه شرکت موظف است این مالیات را از محل تعیین شده طبق قوانین کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند ، مالیات حقوق و دستمزد نمونه ای از مالیات تکلیفی می باشد که شرکت موظف است از محل حقوق کارکنان مالیات حقوق را کسر نموده  و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید .

نحوه محاسبه مالیات شرکت های خدماتی :

قدم اول برای محاسبه مالیات شرکت های خدماتی تعیین نوع مالکیت  (حقیقی یا حقوقی )می باشد ، اگر شرکت ارائه دهنده خدمات شخص حقوقی باشد بر اساس خوداظهاری مالیاتی ریز تمام درآمد ها و هزینه ها تعیین می گردد و همان طور که اشاره کردیم ( بر اساس ماده 105 قانون مالیات مستقیم ) معافیت های مالیاتی مقرر از آن کسر می گردد و در نهایت مالیات آن بر اساس نرخ های تعیین شده  محاسبه می گردد  .

درصد مالیات شرکت های خدماتی به چه میزان است ؟

در صورتی که اشخاص ارائه دهنده خدمات حقوقی باشند ، بایستی 25 % از درآمد سالیانه خود را به عنوان مالیات در نظر گرفته و پرداخت نمایند .

اما در صورتی که اشخاص ارائه دهنده خدمات حقیقی باشند ، مالیات آنها طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه و اخذ می گردد :

1) درآمد مشمول مالیات سالانه تا میزان 30،000،000 ریال به نرخ 15 %

2) نسبت به مازاد 30،000،000 تا میزان 100،000،000 ریال به نرخ 20%

3)نسبت به مازاد 100،000،000 ریال  تا میزان 250،000،000 ریال به نرخ 25 %

4)نسبت به مازاد 250،000،000 تا میزان 1،000،000،000 ریال به نرخ 30%

5) و نسبت به مازاد 1،000،000،000 ریال به نرخ 35 % محاسبه می گردد .

نکته : بر اساس تبصره ماده فوق الذکر چنانچه درآمد ابرازی سال جاری نسبت به سال گذشته 10% افزایش داشته باشد ، از 1 واحد درصد تا 5 واحد درصد از نرخ های مذکور کاسته می شود ، که شرط برخورداری از این تخفیف ، تسویه بدهی مالیاتی سال گذشته و تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر خواهد بود .

معافیت مالیاتی شرکت های خدماتی :

1) درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی مصرف و شرکت های تعاونی سهامی عام از 25 % معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود .

2) درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها ، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که ازتاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی ربط برای آن‌ها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می‌شود از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال ودرمناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات است.

3) کلیه تأسیسات ایران گردی و جهانگردی که قبل از اجرای این ماده پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط اخذ کرده باشند تا مدت شش سال پس از سال ۹۵ از پرداخت ۵۰%  مالیات بر درآمد ابرازی معاف می‌باشند. حکم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج ازکشور مجری نیست.

4) ۱۰۰% درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی ربط که ازمحل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات است.

5) ۱۰۰%  درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری ، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آنها ازمالیات معاف است.

6) درآمد حاصل ازتعلیم وتربیت مدارس غیر انتفاعی اعم ازابتدایی، راهنمایی، متوسطه ، فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز ازسازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی ومهد کودک در مناطق کمترتوسعه یافته و روستاها ودرآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکورکه حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی ربط هستند همچنین درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت‌های منحصراً ورزشی از پرداخت مالیات معاف است.

7 )مالیات سازمان‌ها و موسسات وابسته به شهرداری‌ها که به موجب قانون برای انجام وظایف ذاتی شهرداری در امور عمومی، شهری وخدماتی تشکیل و ۱۰۰% سرمایه آن متعلق به شهرداری است با نرخ صفر است.

نحوه ی تکمیل اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی :

قبل از تکمیل اظهارنامه ، بایستی این مراحل را طی نماییم :

پیش ثبت نام الکترونیکی ؛ در این مرحله شما بایستی برای دریافت کد اقتصادی وارد سایت به نشانی  tax.gov.ir شده و در قسمت پیش ثبت نام الکترونیکی ،  اطلاعات پایه ای شرکت و شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید سپس تاییدیه پستی به همراه کد پستی  ۱۰ رقمی را در سیستم بارگذاری کنید .

صحت سنجی اطلاعات ؛ پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیکی اطلاعات شما راستی آزمایی خواهد شد و پس از تایید صحت اطلاعات وارد مرحله سوم خواهید شد در غیر اینصورت عدم تایید اطلاعات از طریق پیامک به شماره تلفن وارد شده در مرحله پیش ثبت نام الکترونیکی اطلاع داده خواهد شد  .

تولید اطلاعات کاربری ؛ پس از تایید اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت نام توسط سازمان امور مالیاتی کد کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد و از طریق پیامک برای شما ( شماره همراه ثبت شده در مرحله پیش ثبت نام ) ارسال می گردد .

ثبت نام الکترونیک ؛ پس از دریافت کد کاربری و کلمه عبور مجددا وارد سامانه امور مالیاتی شده و در قسمت پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک اطلاعات بنگاه اقتصادی خود را وارد نمایید  .

اعتبار سنجی ؛پس از طی نمودن مراحل فوق ، اطلاعات شما بررسی خواهد شد و در صورتی که اطلاعات مورد تایید سازمان باشد وارد وضعیت 45 خواهید شد و می توانید اظهارنامه الکترونیک را ارسال نمایید در غیر اینصورت عدم تایید اطلاعات از طریق پیامک به اطلاعتان خواهد رسید .

پس از گذراندن مراحل فوق سامانه آماده دریافت اظهارنامه شما می باشد که بایستی برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مراحل ذیل را انجام دهید :

مرحله اول ؛ با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده وارد سامانه امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir شده و گزینه اظهارنامه الکترونیک را انتخاب نمایید و نوع اظهارنامه را تعیین نمایید .

مرحله دوم ؛ پس از انتخاب نوع اظهارنامه گزینه ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیک را انتخاب نمایید .

مرحله سوم ؛ پس از انتخاب گزینه ورود به سامانه اظهارنامه حقوقی ، وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سامانه امور مالیاتی خواهید شد که اشخاص حقیقی باید کد ملی و اشخاص حقوقی بایستی شناسه ملی خود را وارد نمایند . سپس کلمه عبور و کد امنیتی را وارد نمایید و گزینه ورود به پنل کاربری را انتخاب نمایید . لازم به ذکر است که شما می توانید با جستجو نمودن آدرس my.tax.gov.ir وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سامانه امور مالیاتی شوید .

مرحله چهارم ؛ پس از ورود به پنل کاربری گزینه اظهارنامه ها را انتخاب نمایید و گزینه ثبت اظهارنامه جدید و سپس گزینه ایجاد اظهارنامه جدید را انتخاب نمایید .

مرحله پنجم ؛ در این مرحله بایستی اطلاعات هویتی مربوط به شخص حقوقی همچنین اطلاعات مربوط به عملکرد یک ساله وی در فرم ها و جداول مالیاتی وارد گردد .

مرحله ششم ؛ در این مرحله به صورت خودکار و بر اساس اطلاعات وارد شده مالیات بر درآمد محاسبه می گردد .

مرحله هفتم ؛ در صورتی که کلیه اطلاعات اجباری از سوی مؤدی تکمیل گردد گزینه تایید نهایی و پیش نمایش اظهارنامه برای او نمایش داده می شود در غیر اینصورت لیستی از مواردی که مؤدی مکلف به اصلاح آنها می باشد به وی نمایش داده خواهد شد .

مرحله هشتم ؛ پس از تایید نهایی اظهارنامه و دریافت کد رهگیری می توانید قبض مالیات خود را دریافت نمایید و از طریق مسیر های تعیین شده پرداخت نمایید .

مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی :

مالیات بر ارزش افزوده عبارت است از تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده و کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین .

از طرفی کلیه ارائه دهندگان خدمات اعم از حقیقی و حقوقی که بر اساس فراخوان 8 مرحله ای مشمول ثبت نام در سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده می باشند بایستی پس از ثبت نام در سامانه مذکور به نشانی اینترنتی       www.evat.ir اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارسال نمایند .

در این قسمت قصد داریم به تعدادی از خدمات معاف از ارزش افزوده بپردازیم :

1) خدمات درمانی و پزشکی، حمایتی، توان بخشی

2)خدمات صندوق‌های اعتباری و مالی

3) خدمات پژوهشی و آموزشی

4) خدمات مربوط به تزانزیت‌های بین المللی و حمل و نقل‌های مسافربری

5) خدماتی مانند خشک کردن یا پوست گرفتن تولیدات کشاورزی

6) خدمات مربوط به تبلیغ و نشر آگهی در روزنامه ها

خدمات اعتباری و اقتصادی که از سوی بانک مرکزی مجوز دارند.

خدمات اعتباری از سوی صندوق‌های قرض الحسنه که مجوز دارند.

ادوات نظامی، تجهیزات اطلاعاتی و ناوبری

نکته :لازم به ذکر است که اشخاص حقیقی و حقوقی که کارشان عرضه کالا و خدمات معاف از مالیات می باشد همچنین مشمول ثبت نام ارزش افزوده طی فراخوان های هشت مرحله ای نباشند  از انجام تکالیف قانونی از جمله تهیه و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده معاف بوده و اجازه دریافت هیچ گونه مبلغی را تحت عنوان ارزش افزوده در فاکتور های خود ندارند .

عدم پرداخت مالیات چه عواقبی برای شرکت های خدماتی در پی دارد ؟

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی و به دنبال آن عدم پرداخت مالیات جرایم مالیاتی تلقی می گردد و قانونگذار مجازات های مالی و غیر مالی برای این جرایم در نظر گرفته است . برخی از این جرایم به شرح ذیل می باشند :

  • بر اساس ماده 190 قانون مالیات مستقیم ، پرداخت مالیات پس از موعد مقرر جریمه ی دیرکرد به میزان 2.5 % مالیات متعلقه به ازای هر ماه در پی خواهد داشت .
  • بر اساس ماده 192 قانون مالیات مستقیم ، عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر جریمه ای به میزان 10% مالیات متعلقه در پی خواهد داشت .
  • براساس تبصره ماده 192 عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی جریمه ای به میزان 40% مالیات متعلقه و غیر قابل بخشش در پی دارد .
  • بر اساس ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد جریمه ای به میزان  ۵۰% مالیات متعلقه را در پی خواهد داشت .
  • همچنین بر اساس ماده 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مؤدیان مالیاتی در صورت تاخیر در پرداخت مالیات موضوع این قانون در موعد مقرر ، مشمول  جریمه ای به میزان 2 % نسبت به هر ماه تاخیر خواهند شد .

مالیات شرکت های حمل و نقل چگونه محاسبه می گردد ؟

مالیات شرکت های حمل و نقل مانند سایر اشخاص از ماخذ درآمد مشمول مالیات محاسبه می گردد ، محاسبه درآمد مشمول مالیات شرکت های حمل و نقل به دو عامل نوع فعالیت و نحوه  انعقاد قرارداد بستگی دارد .

نحوه ی انعقاد قرارداد  ما بین کارفرما و شرکت های حمل و نقل به دو صورت می باشد :

1) در نوع اول کارفرما با پراخت وجه حمل ، کلیه اقدامات مربوط به حمل را به شرکت حمل و نقل واگذار می نماید ، و شرکت حمل و نقل یا خود این اقدامات ( عمل حمل و جابه جایی ) را انجام می دهد و یا با عقد قرارداد به اشخاص دیگر واگذار می نماید .

2) کارفرما در ازای پرداخت کارمزد ، حمل و نقل را به شرکت حمل و نقل واگذار می نماید .

در روش اول ، شرکت های حمل و نقل می بایست  کلیه مبالغی که از کارفرما دریافت نموده دست را  به عنوان درآمد شناسایی نمایند  و مبالغ پرداختی به رانندگان  را به عنوان هزینه شناسایی و در دفاتر خود ثبت نمایند . اما در روش دوم ، از آنجاییکه  عملکرد شرکت حمل ونقل به صورت کارمزدی می باشد ، تنها کارمزد دریافتی به عنوان درآمد تلقی می گردد  و پرداختی به رانندگان و سایر هزینه های وسایل نقلیه به عنوان هزینه شرکت حمل و نقل  تلقی نمی گردد.

با توجه به توضیحات فوق نحوه ی محاسبه مالیات شرکت های حمل و نقل به اینصورت می باشد :

در حالت اول کل وجوه دریافتی از کارفرما مأخذ محاسبه مالیات  و همچنین مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود در صورتیکه در حالت دوم تنها کارمزد دریافتی از کارفرما مأخذ محاسبه مالیات و مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می باشد .

مالیات وکلا چند درصد است و چگونه محاسبه می گردد ؟

بر اساس  ماده 103 قانون مالیات های مستقیم از مبلغ حق الوکاله در هر پرونده 5%  به عنوان حق تمبر مالیاتی محاسبه و در همان ابتدای کار از وکیل دریافت می گردد  .

علاوه بر این 5%  مبالغ دیگری نیز تحت عنوان سهم صندوق حمایت وکلا ( به میزان نیمی از 5%) و کارگشایان دادگستری و سهم کانون وکلای دادگستری ( به میزان یک چهارم این 5% ) محاسبه و از وکیل دریافت می گردد .

همچنین مالیات مقطوع سالیانه وکلا ، 20 برابر میزان تمبر ابطال شده تمامی پرونده های یک ساله وکیل محاسبه و اخذ می گردد .

مالیات پزشکان چگونه محاسبه می گردد ؟

پزشکان از نظر نحوه ی فعالیت به سه دسته تقسیم بندی می شوند :

دسته اول ؛ پزشکانی که به صورت مستقل فعالیت می نمایند

از نظر سازمان امور مالیاتی کلیه صاحبان مشاغل  از جمله پزشکان طبق آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات مستقیم به 3 گروه ، اول ، دوم و سوم تقسیم بندی می شوند و هر کدام تکالیف مالیاتی مختص به خود را دارند :

صاحبان مشاغل گروه اول مالیاتی ؛ کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که یکی از این 3 شرط را داشته باشند جزء مشاغل گروه اول مالیاتی قرار می گیرند .

1) درآمد ابرازی آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل آنها بیش از 150،000،000،000 ریال باشد

2) بر اساس برگ قطعی مالیات ابلاغی به مؤدی تا پایان دی ماه سال قبل درآمد قطعی شده آنها بیش از 150،000،000،000 ریال باشد .

3)اشخاص و صاحبان مشاغل زیر فارغ از حجم فعالیتشان جزء صاحبان مشاغل گروه اول مالیاتی قرار می گیرند :

  • دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)
  • صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط
  • صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی‌ربط
  • صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم
  • صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری

صاحبان مشاغل گروه دوم مالیاتی ؛ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که دارای یکی از این دو شرط باشند جزء مشاغل گروه دوم مالیاتی قرار می گیرند :

1) درآمد ابرازی آنها بر اساس اظهارنامه مالیات بر عملکرد دو سال قبل بیش از 50،000،000،000 و کمتر از 150،000،000،000 ریال باشد .

2)آخرین درآمد قطعی شده آنها بر اساس برگ قطعی مالیات ابلاغی تا پایان دی ماه سال قبل بین 50،000،000،000 و 150،000،000،000ریال  باشد .  

3) صاحبان مشاغل گروه سوم مالیاتی ؛ صاحبان مشاغلی كه در گروه اول و دوم قرار ندارند ولی بایستی خوداظهاری مالیات عملکرد خود را به همراه گزارش سالانه درآمد و هزینه ها ارسال نمایند .

بنابراین پزشکانی که دارای فعالیت مستقل باشند بایستی با توجه حجم فعالیت خود در یکی از گروه های سه گانه قرار گیرند و وظایف مالیاتی مختص گروه مالیاتی خود را انجام دهند .

دسته دوم ؛ پزشکان استخدام شده در مراکز درمانی

این دسته از پزشکان اعم از پزشکان عمومی و متخصص که تحت استخدام بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند تکالیف مالیاتی خاصی ندارند . اما بیمارستان ها و مراکز درمانی که قرارداد استخدامی با پزشکان منعقد نموده و به آنها حقوق پرداخت می نماید مکلف است بیمه کارکرد آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید و مالیات حقوق آنها را بر اساس ماده 84 قانون مالیات مستقیم محاسبه و به اداره امور مالیاتی پرداخت نماید .

 دسته سوم ؛ پزشکان دارای قراداد با مراکز درمانی

یک سری از پزشکان تحت استخدام بیمارستان ها و مراکز درمانی نمی باشند ولی با آنها قراردادی منعقد می کنند که به آنها پزشکان قراردادی گفته می شود . این قراردادها به دو صورت مشارکتی و غیرمشارکتی می باشد .

بنابراین پزشکان دسته دوم که تحت استخدام بیمارستان و مراکز درمانی می باشند و پزشکان دسته سوم که تحت قرارداد با بیمارستان و مراکز درمانی می باشند (مشارکتی ویا غیر مشارکتی ) موظف می باشند کلیه درآمد های خود از جمله درآمد مطب ، درآمد حق الزحمه و غیره را طی خود اظهاری مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند سپس سازمان امور مالیاتی پس از رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک درآمد مشمول مالیات را محاسبه می نماید و پس از کسر معافیت های مقرر مازاد آن به نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه و اخذ می نماید .

ناربن در چه زمینه هایی به شرکت های خدماتی می تواند کمک نماید؟

بخشی از خدمات مالی و مالیاتی شرکت نامی حساب ناربن به اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ( خدماتی ، بازرگانی و …) اختصاص دارد . شرکت نامی حساب ناربن با بهره گیری از مدیران و کارشناسان با تجربه و آگاه به قوانین مالیاتی ، قوانین کار و تامین اجتماعی و همچنین استاندارد های حسابداری آمادگی ارائه انواع خدمات مالی و مالیاتی به صاحبان مشاغل و کسب و کار را دارا می باشد بخشی از خدمات مالی و مالیاتی ویژه اصناف از این قرار می باشد :

  • تشکیل به موقع پرونده مالیاتی
  • ثبت نام در سامانه طرح جامع مالیاتی
  • صدور صورتحساب های فروش منطبق بر قانون مالیات مستقیم
  • ثبت نام صحیح در سامانه مالیات بر ارزش افزوده
  • ارسال الکترونیکی و پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده
  • ارسال الکترونیکی گزارش های معاملات فصلی
  • ارسال لیست های ماهانه بیمه کارکنان
  • ارسال لیست های مالیات بر حقوق کارکنان
  • اجرای تکالیف گروه های مختلف مالیاتی در نحوه نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک

ما در این مقاله قصد داشتیم تا با هم با مالیات بر درآمد شرکت های خدماتی آشنا شویم ، در این مقاله ابتدا به تعریف شرکت های خدماتی پرداختیم و با انواع آن در ایران آشنا شدیم سپس در رابطه با نحوه ی محاسبه مالیات بر درآمد شرکت های خدماتی و نرخ آن مطالبی را بیان نمودیم ، به معافیت های مالیاتی شرکت های خدماتی پرداختیم و نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی را به طور مفصل بیان نمودیم ، همچنین نکاتی را در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی بیان کردیم ، به عواقب عدم پرداخت مالیات توسط شرکت های خدماتی پرداختیم و در ادامه به تعدادی از سوالات رایج و پر تکرار در این حوزه اشاره نمودیم اما سوالی که از شما همراهان همیشگی سایت نامی حساب ناربن داریم این است که:

مالیات شرکت های تبلیغاتی چگونه محاسبه می شود و نرخ آن چند درصد است ؟

لطفا پاسخ این سوال را برای ما ارسال بفرمایید، امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما دوستان مفید و کاربردی واقع شود.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما