ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی

استعلام بدهی مالیاتی

مالیات یکی از منابع درآمد دولت ها به شمار می رود و مؤدیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی می بایست مبلغی را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند و در صورتیکه مؤدی مبلغ مالیات را در مهلت تعیین شده توسط قانون پرداخت ننماید مشمول پرداخت جرائمی خواهد شد از این رو بسیار مهم است که مؤدی نسبت به پرداخت به موقع بدهی مالیاتی خود اقدام نماید تا مشمول پرداخت جرائم مالیاتی نشود درحال حاضر نحوه ی اطلاع از بدهی مالیاتی از طریق سامانه های مختلفی صورت می پذیرد ما در این مقاله سعی کردیم به این موارد اشاره کنیم . در این مقاله ابتدا به تعریفی از بدهی مالیاتی می پردازیم سپس به روش های مختلف استعلام بدهی مالیاتی، آموزش نحوه ی استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی ،آموزش نحوه ی استعلام مالیات سکه با کد ملی ،  آموزش نحوه ی استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی ، و روش های پرداخت بدهی مالیاتی و در پایان به تعدادی از سوالات پر تکرار در حوزه ی بدهی مالیاتی که مشتریان با تیم ناربن در میان گذاشتند می پردازیم  امید است که مطالب ارائه شده مفید و کاربردی واقع شود تا پایان با ما همراه باشد .

  • بدهی مالیاتی چیست ؟

بدهی تعهد مالی یک موسسه به شرکت ها و یا موسسات دیگر می باشد که با پرداخت پول یا انتقال سایر اقلام دارایی تسویه می گردد بدهی ها با توجه به سررسید آنها به دو دسته تقسیم می شود :

1)بدهی های جاری و کوتاه مدت

2)بدهی های غیر جاری و بلند مدت

بدهی مالیاتی جزء بدهی های جاری محسوب می شود و مسئولیت پرداخت آن با مدیران شرکت می باشد .

شرکت ها و موسسات که با تولید کالا و ارائه خدمات درآمد کسب می نمایند در قبال این درآمد هر ساله موظف به پرداخت مالیات می باشند پرداخت مالیات بر عهده مدیران شرکت می باشد و در صورتی که مدیران از این اقدام خودداری نمایند به عنوان بدهکار به سازمان امور مالیاتی شناخته شده و همچنین مجرم مالیاتی محسوب می شوند .

  • استعلام بدهی مالیاتی چیست ؟

در گذشته مؤدیان برای دریافت بسیاری از خدمات در حوزه مالیات می بایست به سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایند اما امروزه با ایجاد سامانه خدمات غیر حضوری نیازی به مراجعه حضوری مؤدیان به ادارات و سازمان های مالیاتی نمی باشد . یکی از مهمترین این خدمات استعلام سوابق بدهی مالیاتی می باشد که هر یک از مؤدیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با وارد نمودن کد ملی یا شناسه ملی می توانند از طریق سامانه استعلام بدهی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir از وضعیت بدهی مالیاتی خود مطلع شوند .

  • آموزش ورود به سامانه برای آگاهی از وضعیت بدهی مالیاتی :

در حال حاضر سامانه های مختلفی برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد که اصلی ترین آن سایت سازمان امور مالیاتی می باشد و تمام اشخاص حقیقی با کد ملی و اشخاص حقوقی با شناسه ملی می توانند از آخرین وضعیت بدهی مالیاتی خود مطلع شوند .

مراحل ورود به سامانه برای استعلام بدهی مالیاتی :

1)ابتدا عبارت سایت سازمان امور مالیاتی را تایپ و جستجو نمایید.

2)سپس بر روی نشانی www.tax.gov.ir کلیک نموده تا وارد سایت اصلی سازمان امور مالیاتی شوید .

3)پس از ورود به سایت اصلی سازمان همانند تصویر پایین روی گزینه درگاه ملی خدمات الکترونیک کلیک نمایید.

4)در این مرحله افراد حقوقی برای ورود به سامانه می بایست شناسه ملی خود را وارد نمایند و افراد حقیقی نیز باید کد ملی خود را وارد کرده و سپس رمز عبور را وارد نمایند و روی گزینه ورود به پنل کاربری کلیک نمایند.

  • روش های استعلام بدهی مالیاتی:

علاوه بر روش فوق با جستجو کردن عبارتmy.tax.gov.ir  می توانید مستقیما به پنجره ی فوق دسترسی داشته باشید و با وارد نمودن شناسه ملی یا کد ملی وارد پنل کاربری خود شوید.

  • استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی :

تمامی اشخاص حقوقی برای ورود به سامانه الکترونیک سازمان امور مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی می بایست به جای وارد نمودن کد ملی ، شناسه ملی خود را وارد نمایند .

علاوه بر دو روشی که در این مقاله به آنها اشاره نمودیم اشخاص حقوقی می توانند از سامانه آسان ثبت به نشانی asansabt.com برای استعلام بدهی مالیاتی با وارد نمودن شناسه ملی خود استفاده نمایند .

لازم به ذکر است که در حال حاضر این سامانه برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی می باشد و اشخاص حقیقی نمی توانند از این سامانه استفاده نمایند .

  • مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی :

اشخاص حقیقی برای استعلام بدهی مالیاتی خود باید این مراحل را پست سر بگذارند :

1)ابتدا وارد سامانه به نشانی my.tax.gov.ir شوید .

)یک کد 6 رقمی برای شما پیامک می شود کد را در کادر مشخص شده وارد نمایید .

3)در مرحله ی بعد روی گزینه درخواست ها کلیک نمایید .

4)سپس روی گزینه استعلام بدهی مالیاتی کلیک نمایید .

5)در نهایت با وارد نمودن شماره ملی خود می توانید همه سوابق مالیاتی و بدهی خود را مشاهده نمایید .

  • استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی  :

ممنوع الخروجی به حالتی گفته می شود که فرد به دلیل صدور حکم ممنوع الخروجی توسط مراجع ذی صلاح توانایی خروج از کشور خود را برای مدتی نداشته باشد یکی از مهمترین دلایل ممنوع الخروجی افراد ، بدهی مالیاتی می باشد .

مراحل ممنوع الخروجی بدهکار مالیاتی از این قرار می باشد ، که پس از اینکه برگ قطعی تشخیص مالیات صادر گردید واحد وصول مالیات سازمان امور مالیاتی تمام تلاش خود را برای پیدا کردن اموال و حساب های بانکی شخص بدهکار به عمل می آورد و در صورتیکه موفق به شناسایی اموال بدهکار نشود اخطاری مبنی بر مهلت یک ماهه از طریق سامانه پیامکی برای شخص بدهکار ارسال می شود . در صورتیکه شخص بدهکار ظرف مدت تعیین شده اقدامی در جهت معرفی اموال یا پرداخت مالیات ننماید در این صورت سازمان امور مالیاتی حکم ممنوع الخروجی وی را به دادستانی انتظامی مالیاتی اعلام می نماید و دادستانی انتظامی مالیاتی پس از بررسی های لازم مراتب را به دادستانی کل کشور اعلام می نماید در نهایت با دستور دادستانی کل کشور به اداره گذرنامه نیروی انتظامی ، حکم ممنوع الخروجی فرد در سامانه ثبت خواهد شد .

  • آیا می شود برای یکبار حکم ممنوع الخروجی را رفع نمود؟

در جواب این سوال باید گفت بله ،قانونگذار براساس ماده 202 قانون مالیات های مستقیم این اجازه را به رئیس کل اداره امور مالیاتی می دهد تا برای یکبار اجازه خروج از کشور را به بدهکاران مالیاتی بدهد .

خروج بدهکار مالیاتی از کشور باید به یکی از دلایل اشاره شده در قانون باشد :

1)تشرف به خانه خدا یا زیارت عتبات

2)انجام امور درمانی

3)پیگیری مسائل تجاری با هدف تسویه بدهی

  • استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی :

امروزه می توان با روش های مختلفی از وضعیت  ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی مطلع شد یکی راحت ترین  روش ها ورود به سایت به نشانی my.tax.gov.ir  می باشد اما روش دیگر این است که شما می توانید با وارد نمودن کد ملی در سایت Exitban.ssaa.ir از وضعیت بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی خود مطلع شوید .

  • مدت ممنوع الخروجی بدهکار مالیاتی :

قانونگذار در ماده 133 آیین دادرسی کیفری به روشنی بیان نموده است که “ با توجه به اهمیت و دلایل جرم ، دادگاه می تواند علاوه بر موارد مذکور در ماده قبل قرار عدم خروج متهم را از کشور صادر نماید مدت اعتبار این قرار شش ماه است و چنان چه دادگاه لازم بداند می تواند هر شش ماه یک بار آن را تمدید نماید این قرار پس از ابلاغ ظرف مدت بیست روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد .

  • ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی چگونه رفع می شود ؟

بر اساس بخشنامه 11425 مصوب  1 شهریور ماه 1384 دادستانی انتظامی مالیاتی پس از رسیدگی به درخواست رفع ممنوع الخروجی بر اساس قوانین و مقررات نسبت به صدور حکم ابقا ممنوع الخروجی یا رفع ممنوع الخروجی اقدام می نماید و نتیجه را به فرد شاکی اطلاع خواهد داد .

به عبارتی ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی با انجام اقداماتی به شرح ذیل رفع می گردد :

1)پرداخت بدهی مالیاتی

2)ارائه ضمانتنامه بانکی یا وثیقه ملکی معادل مبلغ بدهی

3)در صورت ابطال برگ قطعی مالیات با رای هیئت حل اختلاف موضوع ماده 216 قانون مالیات مستقیم

4)نقض رای هیئت حل اختلاف مالیاتی توسط شورای عالی مالیاتی یه دادنامه صادره توسط دیوان عدالت اداری

5)صدور حکم ورشکستگی

  • استعلام مالیات سکه با کد ملی :

با توجه به اینکه امروزه افراد با خرید و فروش سکه به کسب درآمد می پردازند ، درآمد حاصل از خرید و فروش سکه مشمول مالیات می باشد شرط مشمول شدن افراد به پرداخت مالیات سکه این است که اولا در سامانه خرید سکه بانک مرکزی ثبت نام کرده باشند دوما از خرید و فروش سکه سودی عائدشان شده باشد که در این صورت درآمد حاصل از فروش سکه برای آنها شناسایی می شود . در نهایت بر اساس تعداد سکه هایی که مورد خرید و فروش قرار گرفته مبلغ مالیات محاسبه می گردد.

نکته :بر اساس مواد 1 و 93 قانون مالیات مستقیم و همچنین بر اساس تبصره ماده 100 قانون مذکور کلیه خریداران سکه از بانک مرکزی موظفند طبق فرمولی که اعلام گردیده مالیات خود را پرداخت نمایند :

نکته :از سال 97 به بعد کلیه خریدارانی که نسبت به خرید 200 سکه از بانک مرکزی اقدام نموده اند بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را تقدیم سازمان امور مالیاتی نمایند .

نحوه ی تعیین مالیات خرید و فروش سکه در سال 1401 به شرح ذیل می باشد :

  • تا 10 سکه مشمول مالیات نمی باشد
  • نسبت به مازاد 10 سکه تا 30 سکه به ازای هر سکه 4،000،000 ریال مالیات مقطوع
  • نسبت به مازاد 30 سکه تا 50 سکه به ازای هر سکه 5،200،000 ریال مالیات مقطوع
  • نسبت به مازاد 50 سکه تا 185 سکه به ازای هر سکه 6،500،000 ریال مالیات مقطوع
  • همچنین برای استعلام و پرداخت مالیات سکه  شما می توانید به سایت به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کرده و در صورتی که ثبت نام نکرده اید با وارد نمودن کد ملی ابتدا ثبت نام خود را نهایی کرده سپس با ورود به پنل کاربری خود اقدام به استعلام و پرداخت مالیات سکه نمایید .
  • روش های پرداخت بدهی مالیاتی :

در این قسمت قصد داریم به انواع روش های پرداخت بدهی مالیاتی بپردازیم با ما همراه باشید

روش اول : پرداخت قبض مالیاتی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir

مرحله اول : ابتدا در مرورگر خود نشانی payments.tax.gov.ir را تایپ و جستجو نمایید .

مرحله دوم : در این مرحله با انتخاب گزینه شناسه 30 رقمی نسیم و وارد نمودن شناسه درج شده بر روی قبض مالیات خود و وارد نمودن کلمه امنیتی روی گزینه بررسی شناسه قبض نسیم کلیک نمایید .

مرحله سوم : پس از وارد نمودن شناسه قبض اطلاعات مربوط به قبض مالیات نمایان می شود که در صورت صحیح بودن روی گزینه تایید کلیک نمایید و به صفحه پرداخت آنلاین رفته و قبض را پرداخت نمایید .

روش دوم : پرداخت به صورت حضوری

یکی دیگر از روش های پرداخت مالیات به شیوه ی حضوری می باشد که در این روش شما می توانید به شعبه اداره مالیات خود مراجعه نمایید و با استفاده از دستگاه کارت خوان موجود مالیات را پرداخت نموده و مفاصا حساب مالیات خود را دریافت نمایید .

روش سوم :پراخت از طریق سایت سازمان امور مالیاتی tax.gov.ir

مرحله اول : ابتدا آدرس tax.gov.ir را در مرورگر خود تایپ و جستجو نمایید .   

مرحله دوم :روی گزینه سایر خدمات مالیاتی کلیک نموده و گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب نمایید .

مرحله سوم : روی گزینه سامانه پرداخت الکترونیک مالیات کلیک نمایید .

مرحله چهارم : نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید .

مرحله پنجم : بعد از وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور در صفحه ی ایجاد شده روی گزینه صدور قبض جدید کلیک نمایید و در صورت صحت اطلاعات نمایان شده روی گزینه تایید کلیک کرده و در پایان روی گزینه پرداخت آنلاین کلیک نمایید با این روش می توانید  قبض مالیات خود را از طریق سایت سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید .

  • ناربن چه خدماتی را در حوزه مالیاتی به مؤدیان ارائه می نماید ؟

شرکت نامی حساب ناربن با بهره گیری از کارشناسان مالی و حسابداران خبره و متخصص خدمات ویژه ای در حوزه مالیاتی به اشخاص حقوقی ، حقیقی و اصناف ارایه می نماید . از جمله ی این خدمات می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

تشکیل به موقع پرونده مالیاتی

صدور صورتحساب های منطبق با قانون مالیات های مستقیم

ارسال الکترونیکی و پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده

ارسال الکترونیکی گزارشات معامملات فصلی

ارسال لیست ماهانه بیمه کارکنان

ارسال لیست ماهانه مالیات بر حقوق کارکنان

تهیه گزارشات سود و زیان برای دوره های کوتاه مدت

تجزیه و تحلیل فعالیت های مالی

موارد فوق تنها بخشی از خدمات قابل ارائه توسط کارشناسان شرکت نامی حساب ناربن می باشد .

  • کلام آخر :

در این مقاله ابتدا به مقدمه ای از بدهی مالیاتی پرداختیم ، به طور مختصر در مورد بدهی مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی مطالبی را بیان نمودیم ، سپس در مورد نحوه ی ورود به سامانه برای اگاهی از وضعیت بدهی مالیاتی ،مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی ، ممنوع الخروجی ، مدت و اقدامات لازم جهت رفع ممنوع الخروجی ، استعلام مالیات سکه و در پایان به روش های پرداخت مالیات اشاره کردیم اما سوالی که اینجا ما قصد داریم از شما بپرسیم این است به چه شرکت هایی غیر فعال مالیاتی گفته می شود و چگونه می توانیم شرکت را از وضعیت غیر فعال مالیاتی به فعال مالیاتی تغییر وضعیت دهیم ؟

لطفا پاسخ سوال را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال بفرمایید . امیدواریم از مطالبی که ارائه شد بهره برده باشید .

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما