ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

معرفی انواع معافیت های مالیاتی

معرفی انواع معافیت های مالیاتی

یکی از اصلی ترین راه های کسب درآمد توسط دولت، مالیات است. در دنیای امروزی مالیات نقش بسیار مهمی را در این کسب درآمد ایفا می کند. معرفی انواع معافیت های مالیاتی می تواند به شما کمک کند تا در امور کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی تشویق شوید.

قرار دادن مالیات برای دولت ها کمک کردن به توسعه اقتصادی کشور است. آشنا شدن با قوانین مختلف معافیت های مالیاتی می تواند برای فعالان اقتصادی فرصت جدیدی باشد. از همین رو در این مطلب سعی داشتیم شما را با این معافیت ها و قوانین پیش رو بیشتر آشنا کنیم.

مالیات چیست

پیش از هر چیزی بهتر است به اصل موضوع یعنی معنی و مفهوم مالیات بپردازیم. در هر کشور و دولتی سرمایه ها و منابع درآمدی مردم مشمول مالیات می شود. بدین معنی که مردم برای کسب درآمد باید میزان به خصوصی را به عنوان مالیات به دولت و حکومت کشور بپردازند. معافیت از این مالیات نیز یک راه خروج موقت از این قانون است. به عنوان مثال، زمانی که دولت ایران افراد را به سرمایه گذاری و همچنین تولید نمودن کالاهای دانش بنیان تشویق می کند، به عنوان حمایت از این کار معافیت مالیاتی نیز برای آن ها در نظر خواهد گرفت.

 لازم به ذکر است که هر کشوری دارای قوانین خاص نسبت به معافیت های مالی هستند و توجه به قوانین مربوط به مالیات و معافیت های مالی می تواند شما را در داشتن کسب و کاری جدی تر و موفق تر کمک کند. در ادامه قصد داریم شما را با مبحث جذاب معرفی انواع معافیت های مالیاتی بیشتر آشنا کنیم.

معافیت مالی چیست و انواع آن کدام است؟

خروج موقت از پرداخت مالیات به صورت قانونی و در راستای سیاست حاکمان، معافیت مالی نام دارد. کاهش مالیات، منطقی سازی کردن نرخ های مالیات و تعدیل مالیات نیز دارای رویکردهایی است که توسط دولت وضع شده است.

معرفی انواع معافیت های مالیاتی

خوب است بدانید که برای معرفی انواع معافیت های مالیاتی در کشور ایران آن را به دو دسته مختلف مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی می کنند.

معرفی انواع معافیت های مالیاتی

مقصود از مالیات های مستقیم، مالیاتی است که به خدمات و کالاها تعلق می گیرد و منظور از مالیات های غیرمستقیم، آن نوع مالیاتی است که به وسیله مردم پرداخت خواهد شد، اما چون به صورت مستقیم از مردم گرفته نمی شود و با وجود یک واسط به حساب مربوط به اداره مالیات ریخته می شود، به آن مالیات های غیرمستقیم می گویند. سازمان مالیات کشور در قوانین مالیات ها چند نوع معافیت را معرفی کرده است که این معافیت ها عبارتند از:

  • معافیت مالیاتی از فعالیت های معدنی و تولیدی

درآمدی که از فعالیت های معدنی و تولیدی در واحدهای معدنی و تولیدی به دست می آیند، به مدت 4 سال از پرداخت 80 درصد از مالیات معاف هستند و در بخش هایی که کمتر توسعه یافته اند نیز، به مدت 10 سال به صورت 100 در 100 از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

  • معافیت شرکت های تعاونی عشایری، کشاورزی و روستایی

بر طبق قوانین معافیت های مالیاتی درآمد شرکت های تعاونی عشایری، روستایی، کشاورزی، کارگری، صیادی، دانشجویی، دانش آموزشی و کارمندی صد در صد از پرداخت مالیات معاف هستند. این قانون بر اساس ماده 134 از قوانین معافیت های مالی است.

  • معافیت تعلیم و تربیت از مؤسسات نگهداری و مدارس غیرانتفاعی

بر اساس ماده 134، درآمدی که از آموزش دادن در مؤسسات نگهداری از معلولین جسمی، ذهنی و حرکتی یا مدارس غیرانتفاعی و باشگاه های ورزشی که دارای مجوز هستند، به صورت 100 در 100 از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

  • معافیت مالیات وجه پرداختی از بیمه عمر

بیمه عمر که از جانب موسسه‌های بیمه برای افراد تنظیم می شود، معاف از مالیات است.

انواع معافیت‌های مالیاتی

در مورد معرفی انواع معافیت های مالیاتی موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که اگر بخواهیم به صورت مختصر آن ها را نشانه گذاری کنیم، به صورت زیر خواهند بود:

  • شرکت های خصوصی و تعاونی در جهت بازسازی، نوسازی و توسعه واحدهای معدنی و صنعتی
  • معافیت کمک های غیرنقدی و نقدی نذورات، هدایای مکان های متبرکه و موقوفات
  • معافیت از درآمد صادرات انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی
  • معافیت درآمد حاصل از کارگاه های صنایع دستی و فرش دستباف
  • معافیت از فروش کالاهای مختلف در بورس های خارجی و داخلی
  • معافیت از مهریه، جهیزیه منقول و حق اختراع
  • معافیت از سود حساب های پس انداز و سپرده و اوراق مشارکت

بنا به آنچه که گفته شد، در تمامی این موارد صاحبان سرمایه و درآمد معاف از مالیات خواهند بود و بر طبق مواد قانونی که ذکر شد، هیچ‌گونه اجباری در پرداخت مالیات در موارد ذکر شده نخواهد بود.

نکات مهم در خصوص معافیت مالیات

اکثر افراد در مورد مالیات مستقیم دچار چالش هستند، چرا که این نوع از مالیات روی درآمد افراد تاثیر زیادی خواهد داشت و پرداخت این نوع مالیات است که می تواند منجر به کاهش درآمد آن ها شود. به همین دلیل بسیاری از صاحبان سرمایه می کوشند تا با حسابداری دقیق و منظم و با استفاده از برنامه های حسابداری شرکت و خدماتی، مالیات خود را به صورت دقیق ارائه نمایند.
بسیاری از افراد می پرسند که آیا معافیت های مالی شامل همه مشاغل می شود؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. چرا که مالیات یکی از راه های دریافت پول از مردم توسط دولت است. به همین دلیل مسلما همه مشاغل شامل این معافیت های صد در صد نخواهند بود. اگر دولت این کار را انجام دهد، درآمد آن به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 خوب است بدانید که یکی از شروط مهم برای برخورداری از معافیت های مالی برای اشخاص حقوقی و حقیقی تنظیم کامل اظهارنامه مالیاتی است. این اظهارنامه حساب سودها و زیان ها را با هم تراز می کند و بدین صورت می توان مالیات فرد را تعیین نمود.

جمع بندی

مالیات یکی از الزامات دولت ها بوده و همه حکومت ها از این طریق کسب درآمد دارند. مالیات به معنی پرداخت وجه از طرف صاحبان کسب و کار به دولت است. بر اساس قوانینی که دولت وضع کرده است، بعضی از مشاغل می توانند از معافیت های مالی در کسب و کار خود استفاده کنند. معرفی انواع معافیت های مالیاتی آن چیزی بود که در این مطلب به آن اشاره شد. با توجه به آنچه که گفته شد، اگر شغل شما یکی از موارد بالا بود، می توانید به صورت قانونی از پرداخت مالیات به دولت معاف شوید.
معافیت از مالیات برای اشخاص امر بسیار مهمی است چرا که پرداخت آن می تواند بر درآمد آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع افراد باید نسبت به درآمد خود، بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. به همین دلیل در امور محاسبه مالیات و حساب و کتاب درآمدهای خود از نرم افزارهای دقیق و حسابدارهای ماهر استفاده می کنند. چرا که با وجود یک خطا و اشتباه ممکن است اداره مالیات شما را به پرداخت مالیات های سنگین مجبور نماید. از اینکه در این مطلب با ما بودید، بسیار خرسندیم.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما