ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

گزارش خرید و فروش فصلی و نحوه ارسال آن

گزارش خرید و فروش فصلی

اگر شما هم جز صاحبین کسب‌و‌کار یا بنگاه‌های اقتصادی و مشمول پرداخت مالیات هستید، حتماً تا به حال با عبارت گزارش خرید و فروش فصلی بر خورد کرده‌اید و حتماً می‌دانید که ارسال صورت معاملات فصلی یک سازمان امور مالیاتی کشور چقدر اهمیت دارد و احتمالاً می‌دانید که در صورت عدم ارسال گزارش خرید و فروش فصلی چه جریمه‌ها و عواقبی را باید متحمل شوید. اگر در مورد این مباحث و جزئیات آن هنوز ابهامی دارید و دوست دارید که اطلاعات کامل و دقیقی در مورد صورت گزارشات فصلی به دست‌آورید، مطالعه این مقاله از سایت ناربن را از دست ندهید.

تمامی بنگاه‌های اقتصادی یا به عبارتی کسب و کار‌ها مطابق با قانون ۱۶۹ مالیات کشور باید گزارش خرید و فروش فصلی خود را در یک مدت زمان مقرر به سامانه معاملات فصلی الکترونیکی ارسال کنند. تعیین میزان مالیات نهایی کسب و کار‌ها و همچنین تشخیص اینکه مالیات به چه چیز‌هایی تعلق می‌گیرد، فقط در حیطه اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور است.

از این جهت سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند بر تمامی درآمد‌ها و همچنین وقایع مالی بنگاه‌های اقتصادی و یا کسب‌و‌کار‌ها مالیات تعیین کند. همچنین این سازمان اختیار دارد که برای تمامی دفاتر مالی اعم از دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر هزینه‌ها، صورت حساب مالیات‌ها و مبلغ کل درآمد‌ها، مالیات تعیین کند. این مالیات بر اساس معاملات فصلی یا همان گزارش خرید و فروش فصلی در بازه زمانی مشخصی تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند با استناد به گزارش‌های خرید و فروش فصلی متوجه فرار مالیاتی و همچنین کتمان مالیاتی شود.

صورت معاملات فصلی چیست

صورت معاملات فصلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

صورت معاملاتی فصلی معمولاً با عبارات دیگری نظیر گزارش فصلی خرید و فروش و یا معاملات فصلی خرید و فروش شناخته شده و در ماده ۱۶۹ صورت معاملات فصلی با عنوان گزارشات فصلی ذکر می‌شود. گزارشات خرید و فروش فصلی به عنوان مهم‌ترین بخش امور مالی در کسب و کار‌ها در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهیم صورت معاملات فصلی را توضیح دهیم، باید بگوییم:

تمامی صاحبان کسب و کار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف هستند که تمامی گزارشات مربوط به رویداد‌های مالی و به طور کلی خرید و فروش مربوط به یک فصل و یا بازه زمانی نود روزه را برای سامانه معاملات فصلی ارسال کنند.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم سازمان امور مالیاتی تنها مرجع ذیصلاح است که تعیین میزان مالیات هر بنگاه اقتصادی را بر عهده دارد. در مبحث گزارش فصلی باید این موضوع را در نظر بگیریم که پر اهمیت‌ترین نکته در ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم این است که تمامی صاحبان مشاغل و همچنین صاحبان شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید مطابق با این قانون برای کلیه خرید و فروش‌ها و یا به عبارتی معاملات مالی خود صورتحساب صادر نمایند و البته شماره اقتصادی شرکت خود و همچنین طرف معامله را در صورت حساب ذکر نمایند و نهایتاً فهرست تمامی معاملات خود را به صورت جز به جز در بازه زمانی مورد نظر به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

«شایان ذکر است که برای ارسال گزارش فصلی تنها صورت حساب‌های مشخص شده در آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ وجاهت قانونی داشته و مورد قبول است»

البته نکته مهم دیگری که در مورد این موضوع وجود دارد این است که چنانچه خریدار دارایی، کالا یا خدمتی، مکلف به ثبت نام در سیستم مالیاتی نباشد و یا جز مصرف‌کنندگان نهایی و اشخاص حقیقی باشد که طبق ماده ۸۱ مکلف به پرداخت مالیات نباشند، نیازی به درج شماره اقتصادی آنان در صورتحساب صادر شد نیست.

چه اشخاصی باید صورت معاملات فصلی را ارسال کنند؟

مطابق با قوانین مالیاتی کشور به طور کلی سه دسته از افراد مشمول پرداخت مالیات و ارسال گزارش فصلی هستند که عبارتند از:

  • دسته اول اشخاص حقوقی هستند که مشتمل بر صاحبان شرکت‌های مختلف هستند.
  • دسته دوم مشاغل یا اشخاص حقیقی هستند
  • و نهایتاً دسته آخر صاحبان کسب و کار‌هایی هستند که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده هستند.

شاید تصور کنید که تهیه و همچنین ارسال صورت‌های گزارش فصلی کار مشکل و پیچیده‌ای است، اما لازم است بدانید که با سپردن کلیه امور مالی شرکت خود به دست مشاوران مالی و حسابداری خبره، دیگر تهیه گزارشات فصلی مالی یک چالش برای کسب و کار شما محسوب نمی‌شود و با خیال آسوده می‌توانید تمامی امور حسابداری و مالیاتی خود را به دست آن‌ها بسپارید. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید، ‎می‌توانید با مشاوران شرکت خدمات مالی ناربن به شماره ۷۸۱۴۸۰۰۰-۰۲۱  تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورتی که نیازمند نرم‌افزار حسابداری هستید، فرم دمو را تکمیل کنید تا با شما در تماس باشیم.

سامانه ارسال صورت معاملات (سامانه گزارش فصلی خرید و فروش)

سامانه گزارش فصلی خرید و فروش از سایت‌های زیر مجموعه عملیات الکترونیک مالیاتی کشور است که مودیان مالیاتی باید در پایان هر فصل تمامی صورت حساب‌های مالی و وقایع مالی خود را در آن ثبت کنند. بدین ترتیب از یک سو تمامی مودیان مالیاتی به سبب کم حجم بودن اطلاعات به راحتی می‌توانند با صحت و سرعت بیشتری تمامی اطلاعات را در سامانه درج کرده و از سوی دیگر مامورین مالیاتی می‌توانند با دقت و سرعت بیشتری اطلاعات مالیاتی مودیان را بررسی کرده و مالیات مربوط به آن‌ها را مشخص کنند.

در حال حاضر ثبت تمامی وقایف فصلی مالی تنها از طریق این سامانه امکان‌پذیر بوده و البته امکان ارسال اطلاعات به صورت دستی و حضوری وجود ندارد.

مهلت ارسال معاملات فصلی چقدر است؟

حداکثر زمانی که مودیان مالیاتی می‌توانند صورتحساب معاملات فصلی خود را ارسال کنند، ۴۵ روز بعد از اتمام هر فصل است. به عنوان مثال برای فصل بهار تا ۱۵ مرداد فرصت دارید که به سامانه مراجعه کرده و صورت معاملات مالی خود را درج کنید.

چه مواردی نباید در معاملات فصلی رد شوند؟

همانطور که گفته شد تمام مودیان مالیاتی موظف هستند در یک سال مالی چهار نوبت و یا به بیان واضح‌تر در پایان هر فصل تمامی صورت مالی گزارشات فصلی خود را در سامانه ثبت کنند، اما سیزده مورد استثنا وجود دارند که در معاملات فصلی رد نمی‌شوند. این سیزده مورد عبارتند از:

  • خرید و فروش کلیه سهام و سهم الشرکه، اوراق بهادار موضوع ماده بیست و چهارم قانون بازار اوراق بهادارفروش و خرید حق تقدم سهام
  • انواع کارمزد، سود مؤسسات اعتباری غیر بانکی و بانک‌ها
  • هر گونه پرداخت حق عضویت مجامع مختلف
  • هر گونه پرداخت به تشکل‌های قانونی
  • هدایا، جوایز و کمک‌های بلاعوض
  • پرداخت خسارات، عوارض و جریمه‌ها
  • پرداخت اجاره املاک
  • فهرست ثمن معاملات تنظیم شده
  • تمامی وجوه پرداختی بابت شارژ ساختمان و آبونمان‌های ماهانه پرداختی ( قبض‌های پرداختی مربوط به گاز، برق، تلفن)
  • پرداخت دستمزد و حقوق فصل سوم
  • معامله نقل و انتقال ملک
فایل خرید و فروش فصلی

جریمه عدم ارسال گزارش فصلی چیست؟

جریمه عدم ارسال گزارش فصلی برای هر بنگاه اقتصادی بسته به میزان فعالیت بنگاه و البته معاملات مالی آن متفاوت است. در صورتی که یک بنگاه اقتصادی از ارسال گزارش فصلی امتناع کند و یا موارد تخلف دیگری مانند عدم ارسال کد اقتصادی و یا ارسال کد اقتصادی شخصی دیگر به عنوان کد اقتصادی کسب و کار خود داشته باشد، باید مبلغی معادل ده درصد کل معاملات را به عنوان جریمه عدم ارسال گزارش فصلی پرداخت کند.

البته جریمه دیگری نیز در این راستا وجود دارد که مشمول صاحبین بنگاه اقتصادی می‌شود که در ارسال گزارشات فصلی خود تأخیر دارند. مقدار این جریمه نیز چیزی حدود یک درصد از کل معاملات است.

سخن آخر در مورد صورت حساب گزارشات فصلی

به طور کلی ارسال صورت حساب گزارش فصلی برای تمامی صاحبین کسب و کار‌ها امری لازم و ضروری است، به جز موارد استثنا که در این مطالب در مورد آن‌ها توضیح دادیم. اگر می‌خواهید که صورت گزارشات فصلی شرکت و یا بنگاه اقتصادی‌تان بدون هیچ ایراد و نقض قوانینی تهیه و تنظیم شود، می‌توانید کلیه امور حسابداری و تهیه صورت حساب‌های مالی و گزارشات فصلی خود را به دست افراد متخصص و حسابداران حرفه‌ای بسپارید تا دیگر دغدغه هیچ کدام از این موارد را نداشته باشید.

در صورت تمایل می‌توانید با مشاوران نامی حساب ناربن در تماس باشید تا چالش‌های تهیه گزارش فصلی را مدیریت کنید. همچنین اگر سوالی دارید در ادامه همین مقاله مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما