ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

مالیات مستقیم چیست؟

مالیات مستقیم چیست؟

مالیات یک هزینه اجتماعی محسوب می شود که شهروندان یک جامعه برای استفاده از امکانات مختلف می پردازند. مالیات دارای انواع مختلفی است که به دو بخش مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم بندی می شود. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی مالیات مستقیم و انواع مالیت مستقیم می پردازیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مالیات به دو بخش مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم بندی می شود. مالیات های مستقیم به مالیات هایی گفته می شود که بدون هیچ واسطه ای از درآمد و دارایی افراد گرفته می شود و مالیات های غیر مستقیم مالیاتی است که به طور غیر مستقیم روی قیمت انواع کالا یا خدمات دیگر از مصرف کننده دریافت می شود.

تفاوت مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم

تفاوت انواع مالیات مستقیم و غیر مستقیم در اهداف آنها و نحوه پرداخت انواع مالیات است که در ادامه مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

مالیات مستقیم چیست؟

با توجه به آنچه ذکر شد، مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می شود که بدون واسطه و به طور مستقیم از درآمد یا دارایی اشخاص گرفته می شود. مالیات مستقیم توسط مأمورین سازمان امور مالیاتی کشور از افراد گرفته می شود.

چه اشخاصی باید مالیات پرداخت کنند؟

به طور کلی پرداخت مالیات برای همه افرادی که درآمد دارند ضروری بوده و باید مالیات درآمد خود را به صورت مستقیم به دولت پرداخت کنند.

  • همه افرادی که در ایران درآمد دارند مشمول پرداخت مالیات می شوند.
  • همچنین افرادی که دارای کسب و کار اینترنتی هستند، باید به طور مستقیم مالیات درآمد کسب و کارهای اینترنتی خود را بپردازند.
  • اشخاصی که خارج از ایران هستند اما در ایران دارایی و اموال دارند، برای حفظ و نگهداری از اموالشان باید مالیات بپردازند.

معرفی انواع مالیات مستقیم

در این بخش از مقاله به معرفی و بررسی انواع مالیات مستقیم می پردازیم.

مالیات بر دارایی

یکی از انواع مالیات مستقیم، مالیات بر دارایی است که شامل دو بخش است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مالیات حق تمبر

یکی از انواع مالیات بر دارایی، مالیاتی است که برای هزینه تمبر از افراد گرفته می شود و به نام مالیات حق تمبر شناخته می شود. این مالیات از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد مدارک و برای به رسمیت شناختن اسناد و مدارک از اشخاص دریافت می‌ شود. مواردی نظیر کارت پایان خدمت سربازی، گواهینامه رانندگی و مدارک دانشگاهی جزء مالیات حق تمبر هستند.

مالیات بر ارث

یکی دیگر شاخه های مهم مالیات مستقیم، مالیات بر ارث است. قبل از تقسیم اموال متوفی در بین وراث باید بدهی های شخص متوفی پرداخت شود و یکی از این بدهی ها مالیات بر ارث است. بنابراین در این نوع مالیات باید هر کدام از وراث نسبت به میزان و نوع مالی که از ارث دارند، مقدار مشخصی از مالیات را برای انتقال و تقسیم اموال متوفی می پردازند.

بنابراین این مالیات شامل اموال متوفی پس از پرداخت بدهی ‌ها، هزینه‌ های کفن و دفن و واجبات شرعی شخص متوفی است. دولت از دارایی و ثروت در حال انتقال او به وراث شخص متوفی مالیات می‌ گیرد. میزان مالیات با توجه به قانون مالیات های مستقیم تعیین می‌ شود و نسبت به اموال مختلف متفاوت است.

مالیات بر درآمد

نوع دوم مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد است که از درآمد اشخاص گرفته می شود. این نوع مالیات شامل تمام افراد حقیقی یا حقوقی بوده که دارای درآمد هستند، بنابراین باید مالیات درآمد خود را به دولت بپردازند.

همچنین اگر فردی ساکن ایران نباشد یا فردی خارجی باشد اما در ایران منبع درآمد داشته باشد، باید در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده و مالیات بر درآمد را بپردازد. افراد حقوقی نیز برای درآمدهای داخلی و خارجی خود باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

نحوه تعیین مالیات بر درآمد

نحوه تعیین مالیات بر درآمد از جمله مالیات بر اجاره مغازه یا اجاره خانه، بر اساس خود اظهاری اشخاص حقیقی یا حقوقی است. به این صورت که افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمد هستند، حساب سود و زیان و درآمد خود را در به شکل اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه می کنند. سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به این موارد میزان مالیات را تعیین می کند.

انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد انواع مختلفی دارد که در ادامه مقاله به معرفی انواع این نوع مالیات می پردازیم.

  • مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  • مالیات بر درآمدهای اتفاقی

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک به مالیاتی گفته می شود که هنگامی که فرد حقیقی یا حقوقی قصد واگذاری املاک خود را دارد پس از کسر معافیت‌ های قانونی، باید مالیات بر درآمد املاک را نیز به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند.

مالیات بر درآمد کشاورزی

طبق قوانین مالیات مستقیم، مالیات بردرآمد کشاورزی در فعالیت هایی نظیر کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی، ماهیگیری، احیای مراتع و جنگل ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

قانون مالیات مستقیم چیست

قانون و مقررات مربوط به مالیات مستقیم چیست؟

قانون های مربوط به مالیات، اولین بار در قانون اساسی دوران مشروطه ارائه شد. کامل ترین قانون و مقررات در مورد انواع مالیات در تاریخ 28/12/1345 ثبت و تصویب شد و تا به امروز بارها توسط قانون گذران دولت تغییر کرده و اصلاح شده است.

دلایل مهم در تنظیم قانون و مقررات مربوط به مالیات

دلایل اهمیت تنظیم قانون های مختلف مربوط به مالیات و اجرای آن قوانین عبارت است از:

  • وظیفه و نقش انواع مالیات در مهیا ساختن منابع مالی کشور و دولت
  • تأثیر چشم گیر انواع مالیات در نظم دهی و سازمان دهی کارهای اقتصادی دولت
  • پرداخت انواع مالیات جهت ایجاد منبع درآمدی برای کشور (دولت)
  • پرداخت انواع مالیات جهت توسعه رشد اقتصادی کشور
  • ایجاد عدالت اجتماعی در کشور
  • توزیع مساوی ثروت و درآمدها در بین اقشار مختلف جامعه
  • پرداخت مالیات توسط اقشار مختلف یکی از اساسی ترین محورها برای برنامه ریزی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی برای جامعه
  • جایگزین کردن هزینه انواع مالیات به جای درآمدهای نفتی کشور

کلام آخر

بنابر آنچه در مطالب فوق بیان کردیم، پرداخت مالیات توسط اقشار مختلف یکی از مهمترین و اصلی ترین منبع درآمدی برای کشور و دولت به شمار می رود.

نظر شما راجع به جایگزین کردن هزینه انواع مالیات به جای درآمدهای نفتی کشور چیست؟ آیا ایده خوبی برای همه اقشار جامعه است؟

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما