ناربن؛ فروش انواع نرم افزارهای سازمانی و ارائه کننده خدمات مشاوره مالی و مالیاتی

حسابداری چیست؟ آشنایی با شغل پرطرفدار حسابداری

حسابداری چیست؟

در دنیای امروز و در کشور ما، حسابداری یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار به‌حساب می‌آید که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند. فارغ‌التحصیلان اگر کمی توانمندی نشان دهند، به راحتی جذب موسسات خصوصی و ادارت می‌شوند. شما به هر اداره دولتی، کارخانه، سر بزنید؛ غیر ممکن است که در آن‌جا واحد حسابداری و یا یک حسابدار را مشاهده نکنید. حتی کسب‌وکارهایی ورشکسته هم به حسابدار نیاز دارند. گفتنی است که آینده کاری حسابداری بسیار خوب پیش‌بینی می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با حسابداری بیشتر آشنا کنیم.

حسابداری چیست؟

حسابداری، حرفه‌ای است که وظیفه اصلی آن کمک به مشاغل برای حفظ سوابق مالی دقیق و به موقع است. حسابداران مسئول ثبت سوابق معاملات روزانه یک شرکت و جمع آوری آن معاملات در صورت‌های مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد هستند. انجام ممیزی‌های دوره‌ای و یا تهیه گزارشات تحلیلی از دیگر وظایف حسابداران است. در مقاله “حسابداری چیست؟” ما در مورد مهارت‌های حسابداری، تاریخچه و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

چه مهارت‌هایی برای حسابداری مورد نیاز است؟

حسابداران به پکیج کاملی از مهارت‌ها نیاز دارند که توجه به جزئیات در صدر این مهارت‌ها قرار می‌گیرد. زیرا حسابداران باید بتوانند خطاهای ظریف یا مغایرت‌های موجود در حساب‌های یک شرکت را تشخیص داده و تصحیح کنند. توانایی تفکر منطقی نیز برای کمک به حل مشکل ضروری است. مهارت‌های ریاضی مفید هستند، اما به دلیل دسترسی گسترده به رایانه و ماشین حساب از اهمیت کمتری نسبت به نسل‌های قبلی برخوردارند.

حسابدار چگونه کار می‌کند؟

حسابداری یکی از ضروریات مشترک همه مشاغل است و از سازمان‌های بزرگ با ده‌ها کارمند تا شرکت‌های کوچک برای مدیریت سرمایه‌های خود نیاز به حسابدار دارند. گزارش‌های تهیه شده توسط انواع حسابدار در کمک به مدیریت کسب و کارها و تصمیم گیری‌های تجاری بسیار ارزشمند است.

چرا حسابداری برای سرمایه گذاران اهمیت دارد؟

آنچه حسابداران انجام می‌دهند در قلب بازارهای مالی مدرن قرار دارد. به طور کلی، اگرچه گاهی شغل حسابداری کم ارزش جلوه داده می‌شود، اما برای عملکرد مالی دقیق شرکت‌ها و سازمان‌ها کاملاً ضروری است. چراکه باعث شفافیت مدیریتی، کنترل ریسک‌ها و برنامه ریزی درست پروژه‌ها می‌شود.

تاریخچه حسابداری چقدر است؟

تاریخچه حسابداری تقریبا مشابه تاریخ پول است. تاریخچه حسابداری به تمدن‌های باستانی بین النهرین، مصر و بابل باز می‌گردد. به عنوان مثال، در دوران امپراتوری روم، دولت پرونده مفصلی از امور مالی دولت داشت. با این حال، حسابداری مدرن به عنوان یک شغل از اوایل قرن نوزدهم ایجاد شد.

لوکا پاچیولی به دلیل تلاش‌های خود برای توسعه حسابداری به عنوان “پدر حسابداری و دفترداری” معرفی می‌شود او همچنین کتابی در مورد سیستم ورود دوگانه در سال 1494 نوشت. پاچیولی، ریاضیدان ایتالیایی و از دوستان لئوناردو داوینچی بود.

تاریخچه حسابداری

در سال 1880، حرفه حسابداری مدرن به طور کامل شکل گرفت و توسط مؤسسه حسابداران رسمی انگلستان
(ولز) به رسمیت شناخته شد. این مؤسسه بسیاری از سیستم‌هایی را که امروزه حسابداران از آنها استفاده می‌کنند، تدوین کرده است. شکل گیری این مؤسسه عمدتاً در نتیجه انقلاب صنعتی به وجود آمد. چراکه تجار نه تنها نیاز به پیگیری سوابق مالی خود داشتند، بلکه سعی می‌کردند از ورشکستگی جلوگیری کنند.

انواع حسابداری چیست؟

در ادامه به توضیحی مختصر از انواع حسابداری می‌پردازیم. در آینده هر کدام را در مقالاتی جداگانه توضیح خواهیم داد.

حسابداری فروشگاه

حسابداری فروشگاهی بررسی و تجزیه و تحلیل سیستماتیک اطلاعات مالی شرکت است. این شاخه از حسابداری فرایندهای مالی و وضعیت آنها در تجارت را بررسی می‌کند تا صاحبان شرکت‌ها بتوانند تصمیمات درستی در مورد ادامه روند مالی بگیرند. این نوع حسابداری ممکن است توسط بخش حسابداری شرکت انجام شود یا برون سپاری شود.

حسابداری تجاری

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت در مورد مسائل مالی و ارائه آنها به مدیر شرکت وظیفه اصلی بخش حسابداری تجاری است. گزارشات ارائه شده توسط حسابدار تجاری باید شامل اطلاعاتی مانند وضعیت دارایی‌های شرکت، بدهی‌های سازمان و اطلاعات وضعیت سرمایه گذاری شرکت باشد. حسابداری تجاری شاخه ای از حسابداری است که در آن صورت‌های مالی شرکت تهیه می‌شود، بانک، بیمه، معاملات ارزی و بورس اوراق بهادار و سایر اوراق بهادار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسابداری مالی

حسابداری مالی فرایندی است که برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج کلیه معاملات مالی که در طول یک دوره حسابداری رخ می‌دهد در ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد خلاصه می‌شود. صورت‌های مالی اکثر شرکت‌ها معمولاً سالانه توسط یک شرکت خارجی حسابرسی می‌شود. برای برخی، مانند شرکت‌های دولتی، حسابرسی یک الزام قانونی است.

 حسابداری صنعتی

این حسابداری، که به تدریج و پس از انقلاب صنعتی به وجود آمد، نیازمند اطلاع از هزینه محصولات تولیدی بود. در این نوع حسابداری، هدف اصلی سیستم، اطلاع از هزینه یک واحد از نظر همه فاکتورهای تعیین هزینه است. همزمان با تکامل ابزارها و روش‌های تولید، در قرون بعدی روش‌های هزینه یابی پیشرفته ابداع و برای شناسایی صحیح هزینه محصولات مورد استفاده قرار گرفت.

حسابداری صنعتی در نتیجه تکامل سریع در رویکردهای حسابرسی است که هدف آن اندازه گیری و گزارش هزینه محصولات، خدمات و فعالیت‌ها است.

حسابداری دولتی

حسابداری مخارج دولت از اواخر قرن نوزدهم به بعد راه اندازی شد که در این نوع حسابداری، دولت‌ها در برخی از کشورهای اروپایی ملزم به پیش بینی درآمدها و مخارج سالانه خود و ارائه آن ها به مجلس نمایندگان شدند و بدین ترتیب بودجه دولت تنظیم شد. برای ظهور و گسترش سیستم بودجه نیاز به یک سیستم حسابداری متناسب بود، که منجر به ظهور حسابداری عمومی به عنوان یک رشته جداگانه شد.

حسابداری منابع انسانی

یکی از موضوعات مهم و جدید در مقوله حسابداری، نگرشی جدید به منابع انسانی به عنوان یکی از منبع‌های درآمد مؤسسات است. در این نوع از حسابداری ارزش اقتصادی منابع انسانی به عنوان دارایی مهم مؤسسه و امکان ارائه آن در صورت‌های مالی در نظر گرفته شده است.

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت از داده‌های مشابه حسابداری مالی استفاده می‌کند. اما اطلاعات را به طرق مختلف سازماندهی و استفاده می‌کند. در این نوع از حسابداری، یک حسابدار گزارش‌های ماهانه یا سه ماهه به تیم مدیریت کسب و کار ارائه می‌دهد تا از این راه برای تصمیم گیری نحوه عملکرد کسب و کار استفاده کند. بودجه بندی، پیش بینی و ابزارهای مختلف تجزیه‌وتحلیل مالی از دیگر زمینه‌های حسابداری مدیریتی است.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی نوعی از حسابداری است که در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مختلف مالی استفاده می‌شود. در حسابداری عمومی، حسابدار با مشتری، مشاوره و تجزیه و تحلیل این افراد سروکار دارد.

حسابداری حقوقی

حسابداری قانونی بیشتر در موارد کلاهبرداری استفاده می‌شود. این نوع حسابداری برای تصحیح اطلاعات مالی استفاده می‌شود، مگر در موارد کلاهبرداری که در آن حسابدار مسئول جمع آوری و ارسال گزارش‌های مالی برای حل پرونده است.

حسابداری مالیاتی

این نوع حسابداری توسط انجمن مالی نظارت می‌شود. ما برای محاسبه مالیات یک شرکت، ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه شواهد و کاهش پرداخت مالیات و بدهی‌های مالیاتی به حسابداری مالیاتی نیاز است.

حسابرسی

حسابرسی در واقع نوعی حسابداری است که فرایند متفاوتی دارد. ممیزی بررسی بیشتر فعالیت‌های مالی برای اطمینان از قانونی بودن معاملات انجام شده در یک مؤسسه است.

انواع حسابداری برای کسب‌وکارها

حسابداری هزینه

همان‌طور که حسابداری مدیریتی به تصمیم گیری در مورد مدیریت در مشاغل کمک می‌کند. حسابداری هزینه همچنین به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه زمانی برای کسب و کار خود هزینه کنید. اساساً حسابداری هزینه تمام هزینه‌های مربوط به تولید محصول را در نظر می‌گیرد. در حسابداری هزینه، پول به عنوان یک عامل اقتصادی در تولید در نظر گرفته می‌شود. در حالی که در حسابداری مالی، پول به عنوان معیاری برای عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می‌شود.

رشته حسابداری چیست؟

بازار وسیع کار و همچنین علاقه بسیاری از مردم، باعث شده است که هر ساله تعداد دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند در دانشگاه‌ها افزایش یابد. اما بسیاری از مردم اطلاعات کافی در مورد این رشته تحصیلی و نحوه تحصیل در آن ندارند.

رشته حسابداری در کدام شاخه است؟

تحصیل رشته حسابداری کار چندان سختی نیست. رشته حسابداری یکی از رشته‌هایی است که دانشجویان دارای مدرک دیپلم در هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در لیست انتخاب رشته خود وارد کنند.

به چنین دوره‌هایی که همه دانشجویان می‌توانند داوطلب شوند، دوره‌های شناور گفته می‌شود. البته در برخی از دانشگاه‌ها به طور کلی می‌توانید بدون کنکور و با معدل وارد دانشگاه شوید و در این زمینه تحصیل کنید.

 رتبه حسابداری در بین مشاغل سخت

طبق آمار، حسابداری در بین همه مشاغل سخت، رتبه پنجم را دارد. دلیل قرار گرفتن حسابداری در بین مشاغل سخت در واقع بخاطر حساسیت زیاد این شغل و تأثیر زیاد عملکرد حسابدار گروه بر عملکرد کل سازمان است و بنابراین به هیچ وجه نباید این کار را به افراد بی مهارت واگذار کرد.

بازار کار حسابداری

 همان‌طور که قبلاً گفته شد، بازار کار حسابداری بازار خوبی است. زیرا هیچ شرکت کوچک یا بزرگی وجود ندارد که برای درآمدهای خود نیازی به حسابداری مالی نداشته باشد.

به جرئت می‌توان گفت که تعداد بیکاران در حوزه حسابداری نسبت به بسیاری از رشته‌های دیگر کمتر است. از سوی دیگر، درآمد آنها از بسیاری از کارکنان دیگر حوزه‌ها بیشتر است. آنچه در بازار کار حسابداری نیاز دارید. فقط تخصص و تلاش برای بهبود مهارت‌های خود است.

رتبه حسابداری در میان مشاغل سخت

در ربته‌بندی مشاغل سخت حسابداری در رتبه پنجم قرار دارد و این به معنای حساسیت و اهمیت این حرفه در رشد و توسعه هر کاری است. از طرف دیگر حسابداری در لیست فهرست اولیه مشاغل پردرآمد دنیا نیز به‌‌شمار می‌آید. شاید یک حسابدار یا مدیر بخش حسابداری همانند پزشک و یا خلبان با جان افراد کاری نداشته نباشد ولی اطمینان از وضعیت مالی و حسابداری هر شرکت و یا هر فردی در ذهن توانمند اوست که انجام می‌پذیرد.

سؤالات متداول

  1. رشته حسابداری چیست؟

    رشته حسابداری یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در ایران و جهان است که نه تنها بازار کار خوبی دارد بلکه برای مدیریت و سازماندهی امور مالی و تهیه گزارش‌های مالی و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها ضروری است.

  2. حسابدار چه ویژگی‌ها و وظایفی دارد؟

    مهم‌ترین ویژگی یک حسابدار تمرکز بر یک شاخه از حسابداری است، و سپس یک حسابدار باید برای کسب مهارت‌ها و تخصص‌های فنی و مدیریتی تلاش کند و دانش خود را با جدیدترین روش‌های روز دنیا به روز کند.

آیا شما حسابدار هستید؟ به نظر شما چالش‌های کار حسابداران چیست؟

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

favicon

نامی حساب ناربن

شرکت ناربن با آمادگی کافی، تجارب لازم و رویکردی نوین آماده ارائه خدمات به تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. ناربن موفقیت های خود در ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰۰ مشتری را مرهون برقراری رابطه ای دوستانه و مفید با مشتریان خود می داند و با ایده های بدیع در ارائه خدمات در صدد بسط و گسترش این موفقیت است.

اطلاعات تماس

طراحی وبسایت توسط نردوما